VÆRSVITSJ........og nå skal jeg bygge mur

Plenen trenger klipping, og jeg må til Pers! Skal bli interessant å gjøre noe nytt, siden det har vært Pers område. Han skal få gå ved siden av og passe på ledninga - det er ingen som hører vår plenklipping, nemlig.
Været har vært et svært snakkbart tema de siste dagene. Værvarslerene hadde jo tviholdt på full sol søndag i flere dager. Våknet natt til lørdag, etter en bra fin fredag - med full storm og plaskregn. Det fortsatte til utpå lørdag, hærtes ikke å hente avisa engang. Senere på dagen ble det såpass at man kunne gå ut, og jeg måtte ta en runde for å se om noe var skadet. Hadde vært såpass påpasselig at jeg hadde flyttet rosene til andre sida av drivhuset, så de og de nyinnkjøpte staudene og rhododendronene sto så fint der. Påskeliljene hadde fått endel medfart, men de som hadde brukket, ble til en fin bukett. At det ikke fantes kronblader på tulipanene på terrassen, var greit - de var ferdige for i år. De fine tasettene var brukket i bukettstørrelse, uten at jeg begynte å grine for det.

Junior og Frua (aner ikke kjønn, men de er sammen, og er etterkommere av Alfred og Alfreda, som var "våre" husmåser i 30 år), de la seg på været foran kjøkkenvinduet, trykte seg godt ned og lot det stå til.

Så opprant søndagen - med strålende sol fra nesten skyfri himmel - værmeldinga slo til!-) det ble tid til både fjelltur og litt hagearbeid før det store kaffeslabberaset - som ble holdt inne - 8 varmegrader er litt lite når man har finklær på:-)



Jeg plukka årets første rabarbra til vårpaien min.....serverte den varm med vaniljekesam - det er vår, det! Spedde på med fjorårets rabarbra, kunne ikke ta flere små stengler.



Måtte ty til italienske jordbær på bursdagskaka, men de ble jo til en lekker blomst til slutt





I dag, mandag er det overskya, ikke særlig varmt, men fint jobbeutevær. Plantene trenger varme nå, det går sent med veksten når det er under ti grader. Jeg tok en stor sjanse søndag, og satte de største plantene i drivhuset ut i grønnsakskarmen, med agrylduk over. Da fikk jeg plutselig plass til å så salat. Småsalatbarn er greie å putte i jorda istedenfor frø. Dvs. ei rad småplanter, ei rad frø, ny sort småplanter - reddik - noe sånt, litt vekselbruk.
Nå står litt steinarbeid for tur. Skal spa opp romersk reinfann, gressbevokste astilber og annet forvokst, bygge en steinmur mot sørvesten, og plante mine forpinte rhododendrons der. I håp om at de vil skyte nye blader...................





Noen vekster er veldig fine mens de  er på vei opp av jorda, særlig vakker er geranium Purple Haze, som beholder den mørke fargen gjennom vekstperioden.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!