BLÅHVITE HORDER I STUA, og jeg prøver å la være å se ut......

Siden Haugesundgjengen er her, og lagent i deres hjertet spiller mot laget i mitt hjerte - så har jeg tatt min del av kaffen, isen, lefsa og sjokoladekaka med meg på rommet for å skrive om alt annet enn fotball. Innmari god is, forresten!
Jeg prøver å la være å se ut av vinduet også, for sneen som kommer bygevis fra vest, pushet av skikkelig kuling - den er ingen aprilsnarr! Det er ikke minusgrader...ennå...håper vi slipper. Er så redd for klematisen Nelly Moser, som har så fine, store skudd. Den jeg viser bilde av, er jeg ikke redd for når det gjelder kulde. Det er en skogranke, som klatrer i en hegg. Nydelige hvite blomster som konkurrerer med heggeblomstene. Prøver å glemme at fjorårets blomstring ble flerret sund av en stormbyge.

Jeg kan konstantere at 2/3 deler krokusene ikke åpnet seg, bare datt til sides. Blåveisen har ennå ikke rettet blåfjeset sitt mot sola, siden den ikke er der mer enn fem minutter av gangen.

Yndlingsstjernene min - chinodoxia - som fins i himmelblått, rosa og hvitt, står og luter seg med vinden - hele tida. Men den skinnende hvit står litt lunere, og tør titte opp.




 En annen favoritt så tidlig, er haqetica epipocta, vet ikke noe norskt navn. Eneste grønne blomst jeg har sett - og så fin! Den tåler det meste når det gjelder vær, kommer veldig tidlig og blomstrer lenge.


Har daglig inspeksjon i drivhuset, og der spirer og gror det bra. Prikler etter hvert som plantene er store nok, og det hoper seg opp med "kuvøser". Derfor skulle jeg gjerne satt ut rosekrukkene, men det går bare ikke - de vil krepere i vinden. Bladene altså. Men jeg trenger plassen til stadig flere småplanter. Er litt spent på alle stiklingene av en vakker rosa hengepetunia som overvintra i drivhuset. De ser ut til å trives, og vil gi mange fine planter, helt gratis.
Tomatene har endelig begynt å strekke seg godt, ikke lenge før de trenger ny ompotting:-) Likeså agurkplantene. Man er da optimist, innerst inne!

Jeg har hatt en svær papyrusplante i noen år, den har vokst og vokst, og nå var den overvoksen! Fikk en avlegger av Lailas pappa, som han hadde fått av en egyptisk foredragsholder, som holdet fordrag om - papyrus. Denne avleggeren kom på samme måte som dette bildet viser. En avkuttet topp satt på hode i ei brusflaske - røttene kommer altså ut fra toppen av stilken. Papyrus drikker vann som en svamp, kan gjerne stå med føttene i vann hele tida. Den er en stilig plante, som kan stå ute om sommeren, gjerne i dammen - hvis du har! Grei fornyelse: Klipp av en topp, redusere bladene, sette på hodet i ei flaske med vann - og vente på røttene. Og de er der nå:-)

April kan by på all slags vær, det vet vi jo. Siden fjorårets påske var så sen, spiste vi påskelammet på terrassen, og hadde en storartet påske på alle måter. Håper at ikke været blir verre enn at vi kan gå fine turer denne påsken også. Vi finner nok på noe gøy!

Det var godt å våkne i morges og kjenne på godfølelsen av at det lå store og små i fem senger i underetasjen. Andrè klappet i hendene i natt da de kom ( veldig sent )  fordi han hadde fått "voksenseng". Jeg klappet ikke akkurat i hendene da han kom opp trappa i morges, lysvåken - kl. 06.40, men en god gutteklem forandret den saken. Får legge meg før kl. 02.00 i kveld:-)
Måtte påsken bli god for oss alle, og måtte været bli bedre i april..........At Haugesund vant, er et faktum - og kanskje bra; som i fjor! Da skjerpet Molde seg 100%

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!