GODE KOMPISER....og ennå er det fin høstblomstring

Har hatt besøk av Sevrin i helga, og han og bestefar har pusla i kjelleren med litt båtbygging, vi har gått en liten tur i regnet, og prata politikk (!) og masse spennende temaer :-) Rundstykker og boller er oppspist, og gutten er vel hjemme nå, tenker jeg. Blir så glad når jeg tenker på de fine avleggerne vi har fått! Neste helg skal vi være med Bergensbarnebarna og Elin & co til Toscana! Bondegårdshotell, Pisa og Firenze står på programmet! Egentlig et stunt - vi skulle jo bare ned og besøke dem i høstferien:-)
Teller på knappene om jeg skal sette inn pelargoniaene før vi drar - tror jeg må bestemme meg torsdag, se på Yr og vurdere litt.
De er jo så fantastisk fine ennå, plantene - trist å sette dem ned i mørke kjelleren. Men uansett så kommer jeg til å fylle noen vinduskarmer med de minste plantene. Da må de stelles som vanlige potteplanter, men det pleier å gå greit.
Det er ikke mye som stelles i hagen nå, men det blomstrer lell. Den fine, kvite lyngen fra i fjor, står så strunk mellom en gentiana og en rosa sedum som jeg ikke finner navnet på. Den ser ut til å ha funnet seg en bra plass å stå.

Blackberry Pie står like fin som tidlig i sommer, nå med flotte aks!



Astrantia kommer med andre floret på den hvite, mens den lekre røde - Abbey Road, har blomstra siden juli.


 









Clematis fargesoides Summer Snow kom veldig sent i gang i år, men nå er den fin - om ikke så stor som vanlig, ved "lysthuset".

Den nyplantede gentiana Drakes Strain vil nok blomstre til uka, siden det er meldt sol og 14 grader. Gleder meg til den skjønne, lyseblå åpenbaringen!

Buxton Blue er en fin høstgeranium, og Ballerina kommer alltid med et nytt flor på denne tida. Fine planter, hardføre og lengeblomstrende!








Blomstrer lenge gjør også fiolene, særlig denne - helt fra påske!!
 

Grønnkålen står struttende sunn i karmen! Det siste nye i bruken av den, er å dele den i biter, blande med olivenolje - legge utover på plate på bakepapir, bake på 180 grader 8-10 min. til de er sprø. Og deretter strø på litt maldoonsalt og knaske som snacks! Prøv det til lørdagskosen neste helg :-)
Og der scora Molde, gitt - gubben har da sittet og kjefta en halvtime -
Ønsker mine bloggvenner ei fin uke, så får vi snakkes etter ferien ;-)

Kommentarer

  1. Hei Åse. Så mye fint som blomstrer hos deg enda. Håper vi enda får en periode uten frost, ja ifølge yr.no så er det ikke noen fare med d etførste. Kos deg på tur!

    SvarSlett
  2. Helt utrolig å se alt du har i full blomst! Er det ikke deilig at vi kan ha slike tilstander i månedsskiftet september/oktober. Det høres herlig ut å reise til sydlige breddegrader. Håper pelargoniene klarer seg fint. De var så søte der de står på rekke og rad og blomstrer om kapp!!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!