MIDT I AKELEIETIDA - fra 10 cm til 1 meter

Kan man reise bort da? Tydeligvis kan man det, selv om det ikke "føles godt" i det hele tatt. Den fine varmen som kom for ei stund, fikk fart på plantene så det vises fra dag til dag,og særlig akeleiene har vokst mye. Og da mener jeg også vokst overalt! De dukker opp på alle mulige plasser, et resultat av frøplanter i komposten. Men det gjør ikke så mye, der de ikke passer, tar jeg dem vekk. Når de er små, er det greit å flytte dem.
Og en artig egenskap med akeleier - de kan dukke opp i nye farger. Som den lekre lakserosa som hadde plassert seg perfekt i et bed. Spørs om den jeg sådde av frøene blir likedan. På bildet titter aqulegia flabellata nana inn i kameraet. Den er tidlig, lav og nydelig!

Glaucidium palmatum, lundklokke på norsk, er en desidert favoritt, med sine svære, silkeaktige blomster og flotte blader. Tenk, av et lite frø!
Altså, det føles godt å vite at man skal avsted og ligge i sola og leve slaraffenliv ei stund, Istanbul skal besøkes, Dubrovnic og Venezia skal besøkes, bl.a! Tror det er grønt og fint der nede nå, har vært en del regn.



I drivhuset er tomatene kommet i storbøttene, to i hver bøtte: Sungold, Moneymaker, sherrytomater fra Mogan og Gardenes delight. Bøttene har en ekstra bunn, slik at de har et lite vann-reservoar. Det funker bra!


Oppe under taket henger åtte fikner, store og fine allerede, og jeg gleder meg til de blir modne og myke. Smaker alldeles fortreffelig!

Kiwiplanten får stadig nye blader, må sikkert binde den opp før vi drar.

Agurkene er i anmarsj, regner med at den første er takanes når vi kommer hjem. Har fått snille Oddfryd til å passe godset, og hun får nok å gjøre! Har prøvd å samle krukkene på ett sted, slik at det blir lettere å vanne dem. Ble mange krukker, ja......

Setter ut de store stueplantene, det har de godt av. Men jeg håper jo inderlig at det ikke blir sånn vind som vi hadde lørdag og søndag! Først hadde vi to deilige dager der jeg gikk i solliv og shorts, noe jeg IKKE gjorde i fjor vår, ikke en eneste gang! Men så smalt han til med kuling , heldigvis såpass varmt i været at det gikk an å jobbe ute. Men jeg hadde fartstriper bortetter kinnene, både fra øynene og nasen, og jeg var usedvanlig skitten i fjeset etterhvert ;-)

Nå er jeg ferdig med det jeg har tenkt å gjøre i denne omgang, det var bra økt i dag. det eneste jeg ikke har gjort, er å så salat, reddik, neper og rødbeter. Men det vil jeg vente med til vi kommer hjem, så får det bli som det blir!


Skrev om rhododendron sist, og nå er Giga, Flava og Carmen på sitt finest, og alle de krypende og helt lav rh. kommer fint etterhvert. De to som jeg klipte ned, kommer med små skudd nå, det er bra!

Flava øverst, Carmen i midten og Giga
nederst. 

Skal slutte å klage på været hos oss, etter å ha sett litt på fotballkampen i Tromsø. Tett snekov 28. mai er ikke særlig hyggelig. Men egentlig er det ikke været jeg klager på, det er fordi jeg synes så synd på buskene og plantene mine som må ta imot all julinga. Jeg har jo alltids ei lun krå!

Ønsker alle mye fint, rolig vær framover - men gjerne litt regn av og til.........


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!