HAR SLÅTT MIN FØRSTE PLEN......og det gikk bra

Lørdag ettermiddag, da det egentlig snedde rundt oss i fylket, etter de svarte skyene å dømme - da tok jeg fram gressklipperen. Den elektriske, med oppsamler - og laaang ledning! Her var det bare kaldt, vind OG SOL, ingen grunn til utsettelse!! Plenklippinga gikk altså utmerket, den - etter å ha fomla litt med startknappen og ledninga. Den litt reduserte persjonisten gikk ved siden av og instruerte, viktig at kantene ble slått riktg!
Skal nok gå bra med de andre plenene også, etterhvert. Gresset vokser heldigvis ikke så fort i kaldværet. men det gjør ikke blomstene heller, desverre.
Vi har mange "plener" eller grønne flater, for å si det rett. Men plen er plen - dalen, lilleplena, mellomplena, storplena, bakkan og utmarka. Det blir mye gress av slikt, og Per er flink til å fordele gresset under busker og i kaldkomposten, slik at alt blir benyttet. Han peker, jeg putter....



I drivhuset er det alltid lunt og godt, og i tillegg
dufter det så godt av den søte, lille fiolen som står og strutter ilag med ampelpetuniaen fra i fjor. Tok flere stiklinger av den i februar, og de blomstrer nå. Vet så vel at jeg skulle ha knepet av knoppene, men det gjør jeg jo ikke.....
Jeg har pottet om de siste petuniaene nå, frøsådde, som jeg først prikla ut i fellesbokser - og nå over i større potter. Nå er det bare de små frøplantene - de ennå bitte små spennende plantene som må vokse seg større før jeg kan ta dem over i andre potter. Snakker med dem hver dag, og rufser litt i jorda der det ikke har dukket opp noe ennå.







Skulle bygge mur, sa jeg - men ombestemte meg, det ble så tungt å løfte på steiner jeg ikke greide å løfte. Og de passa liksom aldri! Så nå blir det en enkel bue av pene, runde steiner, duk, vintergrønt og kanskje en rhododendron eller to, og så singel eller mindre, runde steiner opp der. Bark blåser bort!
Jeg har også spadd opp et bed som er fullt av ekkel ugrasklokke- og toppklokkeskudd. Grrr - hærslig ugress, må bare spyle røttene til de plantene jeg reddet fra bedet, og finsikte jorda. Den er også full av krokusløk, de må jeg redde.



Det er faktisk mye fint som blomstre nå, særlig primula, de lave sortene i nydelige farger - fra blekeste rosa til plommefarget. Wanda er en slik fargerik, villig primula, og den mørkeste har også mørke blader. De er lette å dele, og spre utover.





En annen tidlig og vakker primula er denne knallgule primula veris, etter blomstringen skal jeg dele den og spre den litt i hagen. Auriklene
kommer også nå, og de er også fargesterke og vakre.



Kan ikke sette ut pelargoniaene mine ennå, så de står og koser seg i vinduskarmene, og får ei kjærlig hand på seg hver dag. Må liksom ta borti dem, og snakke litt med dem - ikke høyt, men dog:-) Falkland Hero har en utolig fin, rent rød blomst og vakre blader - my hero:-)

Kommentarer

  1. Nydelig pelargonia du hadde der med de varigerte bladene. Hos meg blomstrer det som bare det i drivhuset, og agurkene har kommet godt i gang, hjelper litt på det når temperaturen ute er så vidt over 0 og det snør innimellom.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!