KINFAUNS PINK:-D Heldigvis er det ikke alle som bryr seg om været!


Heldigvis, sier jeg igjen og igjen når jeg daglig vandrer gjennom hagen, vanligvis iført ull under og buff og lue og hendene i lomma! Det er utrolig mye fint som blomstrer nå, eller som viser at de kommer til å blomstre i år også. Det er så kjekt når den ene veksten etter den andre har overlevd oversvømmelser og barfrost og iskalde vinder og maisne!
I fjor kjøpte jeg knoller til erythronium revolutum Kinfauns Pink, en hundetann - en fiiin hundetann! To fine planter med utrolig lekre blomster, gjør meg glad.....

Fikk en liten frøplante hos Ingeborg Sørmo,
en pulsatilla zimmermannii. Kubjelle høres ikke  særlig stilig ut - i hvertfall ikke når skjønnheten vise seg fram. Pulsatilla=høy puls, synes nå jeg. Den skal visst være ekstra hardfør også!
Sådde p. turczaniowii, sibirsk kubjelle i fjor - og to planter kom fram i vår. Kanskje de blomstrer neste år?

Står sammen med en limefarget thymus(timian)




Primula er aldri feil i hagen min, og nå popper de opp, p. tanneri var. nepalense og p. capitata Salvana- som jeg trodde hadde druknet i år. Men så var de bare litt sene:-)OBS - jeg går ikke rundt og husker alle navnene - "etternavnene"!!




Den "vanlige" primulaen er en sann glede uten innviklede navn, og blandet med den fylte hvitveisen er de et syn. Senere i sommer blir de overvokst av geranium Buxton Blue og løvemunn.

Gleder meg veldig over at persjonisten funker igjen, med elektrisk sag og ditto skrujern, gikk det greit å lage ei pellistrapp til. Turene blir lengere og lengere for hver dag - det er bare herlig! Nå kan han kanskje plukke opp litt etter meg, bare det ikke blir over 5 kilo! Tro om hekksaksa er så tung?

Ha ei fin hageuke, med 17. mai i midten! Hipp hurra!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!