NÅ MÅ DU SNART BLOMSTRE.....er så spent

Har nemlig ei lilje borte ved rosene, som jeg ikke aner hva heter. Kan ikke huske at jeg har satt den der, men det har jeg selvfølgelig...Og jeg som pleier å skrive opp alt jeg sår og kjøper og får og bytter osv! Det blir spennende å se hva som skjuler seg inne i de store, kraftige knoppene! Er den gul eller hvit eller...

Har nettopp spist en halv fiken (delte med min kjære) med stor glede. Den var så søt og saftig at jeg blir rent overrasket over at noe så eksotisk vokser i mitt lille drivhus. Det kan være fare for at fikentreet tar over hele huset, så jeg må nok tukte det litt etter hvert :-)

Ute i hagen er det faktisk ganske fint for tida. Det er mye som blomstrer, og jeg har konstatert at sommerasters er en fin ettårig høstplante, som jeg egentlig ikke har hatt så stor sans for. Fikk noen planter av ei venninne, og de lyser så fint opp mange plasser. Så neste år blir det nok såing av høstasters!
Mine rudbeckier utfolder seg også blant staudene. Det hender at de overvintrer, men vanligvis sår jeg dem hver vår. De er ekstra store og flotte i år, fin kontrast til prestekrave og høstgeranium (g. endresii).
En annen favoritt er høstbergknapp, sedum spectabile Purple Emperor. Nå er den fullt utsprunget, og bier og humler elsker den!
 

Coreopsis verticillata Grandiflora - vakkerøye, er en herlig høstplante. Grasiøs og luftig, og blomstrer lenge. Den kan visst bli ganske omfattende, har jeg lest, men enn så lenge har den oppført seg eksemplarisk. Vi skal nok innrette oss!




Gentiana sino-ornata er tidlig ut hos meg i år, men enda tidligere er gentiana septembifida lagodeciana, frynsesøte. Den former ei  rund kule med enormt mye blomster, og blåfargen er upåklagelig!

Tomatene rødmer som bare det der de henger. Er litt plaget med sopp i år, så jeg må passe på og klippe av der jeg ser angrep på bladene. Håper det går greit til sesongen er over. Det er en glede å kunne hente inn søte og saftige tomater en lang periode.
Det har vært ei strålende helg her ute i havgapet, sommer og aktivitet hele helga. Fisketur på fredag, med 10 makreller som fangst. Deilig sykkeltur rundt Hustad på lørdag. Først stakk vi innom Samfunnshuset or å få oss litt kake og kaffe før turen. Det var svært loppemarked der - og der fant jeg de tekoppene jeg manglet, og som jeg har lett etter! Juhuuu!
I dag ble det en super fjelltur til Mælen, et av de vakre fjellene vi har her i distriktet. Kan man ha det bedre, tro? Når jeg plusser på en koselig pizzakveld på terrassen med gode venner i varmt vær til langt på natt....
Håper det blir flere slike dager før vinteren tar oss!
Ha det fint i hagen!





Kommentarer

  1. For et herlig innlegg, fullt av blomster og glede! Er ordentlig imponert over de store, flotte tomatene dine! Du har virkelig grønne fingre!!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!