UANSETT HVA DET BLIR I LUFTA...så er den her!

Det kan man  si idag, og i går - og sannsynligvis i morgen - våren har meldt sin ankomst! Selv om jeg kan stikke fingeren bare en cm ned i jorda foreløpig, så forsvinner isen over bekkefar og i skyggene veldig fort. Og terrassen er igjen en yndet oppholdsplass - om så  bare for et kvarter eller så av gangen.
Turen over Gulberget og ned Grønndalen var en sann fornøyelse, og det er utrolig mye folk ut og fer! Ikke bare folk, i går møtte vi Jorunns Gule svensker snatrende forbi oss oppi veien. Hyggelig å møte :-) Dårlig bilde, altså!

Selv om det ikke er noe særlig å vise fram på plantefronten ute, så er det vår innomhus. Jeg elsker orange tulipaner, og disse her får frem våren i meg!
En stilk knakk, men blomsten ble ikke mindre fin ilag med en bukett perleblomster. De frista meg veldig i byen på fredag....bare måtte ha dem!
Gåsungene passet fint ilag!

Lørdag hadde vi vår første våronn i hagen - diverse busker ble klipt....og jeg måtte be hyllen om forlatelse - den ble ganske enkelt halvert! Satser på at den skyter nye, fine skudd etterhvert. Bjørkebladspirea og rosespirea fikk seg en omgang, med fare for at de først nevnte ikke kommer med blomster i år. Men noen sjanser må man jo ta.
Plantasjen får alltid et besøk av meg om våren, og jeg fant både perlite og vermiculite. Veldig fint å blande i jorda ved såing, og ved dekking av frø (verm.)
Flere og flere frøpotter står på gulvet på vaskerommet, og flere og flere bæres ned under vekstlyset i kjelleren. Tar dem dit med en gang spirene vises, og det er spennende å se hver morgen hvilke som har spirt. Med noen går det kjempefort, men andre ikke spirer i det hele tatt.
Det blir visst veldig mange frøplanter i år også - lærer aldri! Om ei stund flytter jeg ut i drivhuset med såing og prikling, det skal bli ok å "få tilbake" vaskerommet!
Å komme inn på f.eks Plantasjen i disse tider, er en styrkeprøve. Mine vidåpne synsinntrykk - mot stedets overdådige fargerike og vakre blomsterprakt, og alle må ha- duppeditter! At det ble tre, fire frøposer - er vel ikke så altfor stor utskeielse, vel. Syns jeg var døktig som bare feide forbi bordene med primula og tulipaner og småplanter og store planter....fikk med meg det som sto på lista + de frøposene, da! Skal heller fråtse litt til påske :-)
La nå denne våren være vår heretter - tanken på at vi kan får frost og sne lenge ennå, er gjemt ganske langt bak i hodet. Måtte det bli vår hos dere alle, snart - GOD FRØSÅING OG SOL I FJESET! Og snart kommer blåveisen....


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!