EN FIN DAG , og torsk, rogn og lever til middag!

Influensaen slipper taket, bare litt gørr som henger igjen - men vi har utnyttet det nydelige været i helga til å gå to turer på Kyststien og en fjelltur. Sistnevnte på lørdag, i meget lavt tempo til oss å være. Men gleden over å stå på toppen (altså, som før sagt ca 156 moh rett opp) var stor, fordi vi ikke hadde prøvd kroppene våre på annet enn hostekuler de siste to ukene. Og vi funket - kroppen kjentes bra, og gleden over det nydelige været ble deilig bonus. At vi satt i godstolene og så det som var av sport på TV etterpå, var bare innmari deilig;-)
Innimellom pusler vi på et puslespill med 1500 biter med urter som motiv. Passelig og trivelig syssel!

Siden været var så fint i to dager, foldet all krokusen seg ut - og det er kjempetidlig, og veldig nydelig! Blå, lyseblå og gule fargeklatter overalt i hagen. Du glemmer  nesten at de vintergrønne vekstene er brune på vindsida, at rhododendronen - de storblomstrede, står ribbet for blader og brune i knoppene, når du ser at blåveisen løfter de første blomstene mot sola. Da må du bare smile:-)


De aller fineste vårblomstene for meg er klosterklokkene. De kommer veldig tidlig, og varer lenge! Helleborus niger og den plommefargede (juleroser)jeg ikke husker navnet på, er i full gang. Da er det viktig å klippe vekk fjorårets stygge blader, så de ikke sprer sykdom til de nye blomstene og bladene som kommer i rikt monn. tror jeg må ta meg en tur ut i morgen og klippe klippe! Jeg ser de første spirene på akelieier og meconopsis (de blå valmuene), og vårlyngen viser farge. Det kommer flere og flere spirer under vekstlyset i kjelleren, nå skal jeg bare så erteblomstrer, blomkarse og valmuer - så er jeg i mål i år også.

Damekoret holdt konsert på Lundhaugen Aldershjem i ettermiddag. Vi hadde med oss gode kaker i tillegg til masse fin sang, og solgte lodd til inntekt for pianostemmer til pianoet der. Veldig grei sak, utlodning er populært blant pensjonærene - som klappet, sang med og koste seg.
Jeg stilte med magen full av fersk torsk, rogn og lever + karamellpudding til dessert, spist på Mix-kiosken i Bud, så jeg klarte bare to bittesmå kakestykker.
Beste middagen på leeenge!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!