STORM I KASTENE

I fjor på denne dag var det sol, pent og litt rim på bakken! Jeg planta løk, liljer og diverse som sto i potter, og jeg rydda litt rundt omkring.
Dagen i dag tegna til å bli en rolig, fin dag - mild og god, og fin til hagelige sysler (hvis du skjøv værmeldinga langt bak i minnet og overså den mørkegrå veggen som kom fra sørvest...). Flotte høstasters, floks og solroser og ikke minst kinasøtene lyser fortsatt opp i bedene. 
Jeg fikk plassert rosene på baksida av huset, der vinden ikke tar, og festet kaprifolen bedre. Klipte av siste Isabella Rosselini, for der den står, tar vinden kraftig. Skulle plante ut tre sorter tulipan - men det får bli en annen dag fordi den svarte veggen     rammet meg og syslene mine med full kraft! Men i drivhuset plukka jeg 500 gram tomat og to fiken. Det henger noen fine agurker der ennå, men om de blir store nok, vet jeg ikke. Det er antydning til sopp på noen stilker, så sesongen er nok på hell, ja. Men tomatene kan henge ennå ei stund, de har gitt mye avling denne sesongen også. Har ikke regna sammen vekta for i år, men i fjor fikk jeg 10,6 kilo + 700 gram grønne.
Bildet er fra tidligere i sesongen.
Noen tomater er "vanskeligere" å spise enn andre..............
Etter endt sesong, og plantebøttene er fjernet, rydder jeg drivhuset og vasker grundig med grønnsåpe. Etterhvert setter jeg inn rosepottene, og det jeg vil ta vare på. Ikke alltid det er like vellykket med petunia, gule margeritter og diascia, men jeg prøver. Rosene klarer seg bra, likeså alle rosestiklingene og andre stiklinger av busker og andre vekster. Håper jo inderlig at vi slipper frost på lenge, for pelliser og fucsia er så vakre nå, at det vil være synd å måtte klippe vekk de fine blomstene. De kan få stå i drivhuset noen uker, da må jeg først bære dem dit og så ned i kjelleren. Får se hva jeg velger, trappetrim med vekter er jo bra saker! De minste pellisene får uansett stå på et kaldt rom, da må de stelles litt mere med vann (litt) og plukking av vissent.

Pleier å tømme varmkomposten, les: Per pleier å tømme varmkomposten om våren og sen høst. Høstkomposten blander jeg med løv og legger det på rosene og der jeg vil ha litt ekstra dekke. Da skal det helst ha vært kulde først, slik at jorda er frossen. Skulle gjøre det sånn som jeg pleier i fjor - litt ut i oktober - og Per rakk å spa ut komposten. Men da kulda kom - veldig fort, rakk jeg ikke å få den ut i bedene før alt var stivfrosset - til gangs! Ikke ei opptining før på våren året etter. Det var litt regn innimellom, men komposten var beinfrossen.
Ikke rart jeg (og alle  hagere) var engstelig for rosene våre.

I helga var jeg på Representasjonsmøtet for Hageselskapet Møre og Romsdal i Ulsteinvik. Det er utrolig kjekt å møte mennesker som er like interessert i haging som en sjøl. Praten flyter lett, og Fylkesstyret tar godt vare på hagelagene med stor dyktighet. En bukett til dem:-)

Den mest spennende lukta denne helga var å gni og lukte på eukalyptus i arboretet på Havågneset. Der bygges det opp en spennende samling av eksotiske trær der "ikkje nokon kunne tru at desse kunne bu"

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!