FØRSTE SOMMERMÅNEDEN...og endelig en god regnskyll

 Det har ikke regna siden 18. mai, og det har faktisk vært bra at vi har hatt noen dager med tåke noen dager. Tåka forsvant i løpet av dagen, men den fuktigheten gjorde godt for plantene. Men du verden, så godt det var å høre regnet tromme på vinduet i natt - god gjennombløyting for tørste planter!

Spring Green

Princess Irene





Princess Irene og rhod. Flava kler hverandre


Tulipanene har åpna seg, og høyest rager Princess Irene og Spring Green. Ellers er det de søte villtulipanene Cynthia og Honky Tonk som sjarmerer meg. Nevner også de røde og gule 
Trumptulipanene som alltid dukker opp i rosebedet til 17. mai. Ikke råd å få dem vekk, de blir i hagen for ever!


Cynthia til v., Honky Tonk til h.

Akeleiene har poppet opp nesten overalt, og jeg drar opp de jeg ikke vil ha. Men noen ganger er jeg usikker på om det er fine sorter, ikke vanlig vulgaris, de får stå. Men klipper av stilkene før det blir modne frø. Den lave blå a. flabellata nana er god til å skjule frøbelgene, men den er så utrolig søt at den er tilgitt. Har en mellomstor blåhvit også, fine i vårbedet. Klarte å flytt en mørkeblå akeleie jeg fant, husker ikke at jeg har sådd den - kjempelekker helmørk blomst! Tok en frøbelg som stakk utfor stakittet jeg gikk forbi, den lekre lave skjønnheten heter bare "Karen sin". 




Det er meconopsisene som ruler i hagen akkurat nå, de er bare enestående vakre der de kneiser himmelblå i bedene. Mange av dem er 30 år!! Har et par hvite varianter, den lilla Henson Violet og en rar gammelrosa som heter m. coockeii. (Gul valmuesøster vil jeg ikke nevne...selv om den er vakker.)



Etasjeprimulaene begynner å vise seg , og aller først ute er p. bulleyana, fantastisk stor og vakker med mange etasjer. Står sammen med de blå over. På den andre sida av høydeskalaen er p. sieboldii Dancing Lady, med sine kniplingsblomster.


Ton i ton med p. bulleyana blomstrer en skjønn asalea, fått som liten stikling av ei god venninne - evig takknemlig for den herlige planten! Elsker den fargen!



Har bare en cypripedium, en hybrid uten navn, og i fjor kom det ikke en blomst - men i år ble den riktig så fin, eksotisk som den er. Skulle gjerne hatt flere, vi får se....



Dette var et lite utvalg av planter som blomstrer nå, får ikke med meg alle denne gangen...men noe mer blir det vel etter hvert. Og regnet er en velsignelse i dag, det er meldt mer sommer etterpå! 

Gled dere over juni, nå er det sommer!







Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!