LUKTEN AV HØST......og ennå blomstrer det

Liker så godt den spesielle, syrlige lukta som følger meg rundt i hagen på mine morgenvandringer. Den minner meg på at vi går inn i ei ny årstid, der jorda tar tilbake det den har ødslet over oss i mange måneder. Jeg synes det er helt ok at plantene visner ned, skifter til vakre, gyldne farger før de faller sammen og ender opp som jord, eller dekker over de nye skuddene som skal komme opp igjen om noen måneder. Med den fantastiske sommeren vi har hatt i år, må man kunne håpe på en skikkelig vinter, med passe mye sne - og gjerne en storm eller to. Passe kraftige, altså :-) Det er ei spesiell lukt av sneen også, den lukter kaldt og friskt!

Nå har jeg renset frøene mine, og pakket dem i poser med behørig navning. Men til våren blir det nok ei salig blanding i løvemunnposen! Orket ikke å ha en pose for hver farge - for ikke å snakke om et kjørel for hver sort. Måtte ta i bruk det jeg fant av småskåler. Men de med mørke blader fikk ei skål for seg selv!




I hagen ser det ikke ut til at blomstringa gir seg med det første. Tror det må en durabelig høststorm til, før plantene gir opp. Ønsker jo ikke det, akkurat nå- når jeg ser på høstgentianaene som har sin tid nå!
En frynsesøte og gent. Drakes Strain lyser fint opp. 


Den hvite lyngen er så flott nå, koser seg i lag med gentiana dahurica (tror jeg)
og en nydelig sedum. Høstbergknappen Frosted Ice er så vakker i bladverket, og Matrona er nam for humler og bier. De sovner ofte oppi matfatet nå på høsten - tror de trenger å hvile nå....




Ved den fine heucheraen titter det fram en liten primula - tror den har blomstret hele sommeren!
Hansalandrosa presterte å få 13 blomster i en klase nå - helt utrolig. Synd at den ikke dufter - men er en favoritt ellers.



En annen favoritt blomstrer også hele sommeren til frosten tar den. Det er The Alexandra rose, her i lag med clematis Blue Angel.




En plante jeg vil ha flere av, er helenium Rauchtopas - (tror jeg) Den er sterk og har en nydelig farge - lyser opp i høstbedet!
Nå er jeg bare spent på hva slags vær høsten vil bringe de nærmeste to ukene. Skal på "høstturnè til Vestlandet. Barnebarnklemmingsturnè! Da må jeg sjekke Yr nøye før vi drar, frostnetter blir helt feil mens vi er borte.
Ha fortsatt jord under neglene, hagefolk :-)

En som lyser opp i høstlandskapet er rød fluesopp - møtte et prakteksemplar på en skogstur, med barn tilogmed!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!