PULSATILLA ALPINA APIIFOLIA LOW FORM - den er gul

Ja, den er gul - og nydelig! Det er også den meconopsisen, de to primulaene, anemonen, blåklinten, cortusaen (den kinesiske), porselensanemonen og astersen - og alle de andre frøene jeg har bestilt, og som jeg gleder meg så innmari til å få i blomst. Forhåpentligvis:-) Noen skal jeg så allerede i vinter, kan jo alltids håpe på et stabilt snedekke. Mens noen spirer best på vaskeromsgulvet i februar, mars. Noen sommerblomster venter jeg med til i april, mens de små fiolene sår jeg i februar! Da er de ofte i blomst når jeg planter dem ut.

Jeg har kjøpt frø fra Magnar, Impecta og Rara Vækster - som jeg pleier (og noen har jeg fått). Jada, det fins mange andre spennende frøforhandlere på nettet. Men jeg har så liten plass til noe nytt, at jeg må være litt fornuftig når det gjelder frø, og disse nevnte har greie priser og handel.
 Vet jo at det blir kjøpt både det ene og det andre når jeg snubler over et gartneri på vårparten.
Går ofte flere runder med den lille planten i hånda om våren, for å spørre de etablerte om de kan være så vennlig å gi plass til en likesinnet. Blåveis har jeg aldri sådd, men de popper opp over alt - tenk at de kommer fra Tromsø! Gleder meg til å se dem igjen snart....

Frø - det må være den ultimate starten på livet, både når det gjelder mangfold, voksekraft og det å få mye ut av veldig lite. Ikke rart det mirakelet fascinerer meg hver vår, og holder meg fast til Moder Jord på en veldig god måte.
Det er definitivt ingenting som spirer i hagen min nå, selv om jeg ser på f.eks Hageglede at noen har både lekre erteblomster og andre fine vekster i blomst ennå. Det er jo bare lekkert, men som jeg alltid sier - de vet ikke hva vind er!
Vel, ser jeg nærmere etter så ligger julerosene i startgropa - snefri desember gir blomster til jul!
Jeg skal ta med kamera neste gang jeg går forbi det lille, røde huset i Vågen, Anne Marie har noen fantastiske blomsterkasser ennå.

Vi har forresten hatt et nydelig novembervær hittil, særlig i helgene, og det har vært rene folkevandringen på Kyststien, og rundt i Buaværet. Med 6-8 plussgrader holder følesen av vinter seg borte ennå, og det er igrunnen perfekt.

Vi gikk en lang tur i dag, prøvegikk begynnelsen på fortsettelsen av Kyststien rundt fjellfoten, videre opp Grønndalen, over bok 6 og 1, før vi gikk hjem Rekkadalen. Grønndalen er bratt, men veldig spennende å gå, og furua på bergknausen er bare utrolig stilig, som om den vokser rett på steingrunn! Og den steinen er svær!



 
Hittil, sa jeg om finværet - nå blåser og regner det ganske kraftig, så det blir kanskje lenge til vi får oppleve fine solnedganger igjen. Skjønte det ble værskifte da himmelen skifta, og lyset strålte ned i sjøen. Står ofte å glaner ut av vinduet mens fargene stråler over land  og øyer. Sola kryper lengere og lengere mot venstre. Småfuglene får mat hver morgen, og inne er bøker, kryssord, strikking og peisvarme tre gode grunner til å like mørketida:-) Men det må være et vrient kryssord!
Og jeg er straks ferdig med å få alle mine løse oppskrifter mellom permer - bare det er en bragd!
En bragd at Molde ble seriemestre igjen - trykker LIKER! At Per kom lykkelig hjem våt til skinnet, gjorde absolutt ingenting:-D


Kommentarer

  1. Kjenner kor det kriblar i fingrane når du skriv om frø. Det er ei glede å sjå når spirane kjem. Har bestillt hos Magnar eg og, men dei er ikkje komne enda. Ventar i spenning :))
    Ha det fint.

    SvarSlett
  2. Vakre Bud! Det er noen utfordringer med været der, men jeg er sikker på at det kommer noen flotte nykommere i hagen til våren - værhardt eller ei.

    Ha en super høstdag.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!