NÅ ER DET FULL FART....influensa stopper ikke meg!

To uker med feber og hoste begynner å bli nok, men dagens lille spasertur i Buaværet gjorde heldigvis ingen skade:-) Litt hoste ennå, men det går bedre og bedre for hver dag. Vi var forresten ute og gikk på lørdag og, og bivånet avdukingen av "pengesøyla" som prosjektet B to Z (Bud til Zambia - et hjelpeprosjekt som skolen engasjerer seg  sterkt i) Målet er å samle inn 250.000, og de er godt på vei. Det ble illustrert med viskelær i søyla. Korpset spilte, og etterpå var det kafe på Breidablik, med masse kaffegjester! At vi vant både en fruktkurv og en plante - var hyggelig bonus!
På Bunnpris kunne jeg ikke dy meg, måtte bare kjøpe verdens søteste primula,  for å kunne nyte denne unike Golden Lace som den heter på fint i vinduskarmen framover. Så blir den forhåpentlig å se i hagen utover våren. Ikke av de mest hardføre, men vel verdt et forsøk. Det blomstrer faktisk ganske heftig i hagen nå. Selvfølgelig utallige sneklokker, men også klosterklokkene er i full blomst. Krokus i alle farger popper opp overalt, ikke villig til å sprette ut enda, siden temperaturen ikke er særlig vårlig. Sterk rosa primula lyser opp, og til og med julerosa har bestemt seg for et vårflor:-)
Selv om det har vært to uker preget av sykdom, har jeg faktisk klart å komme i mål med vasking av potter og plastbeger. Det er faktisk ganske avslappende å putte hendene i varmt grønnsåpevann, og skrubber skitne potter av plast! For etterpå å stable dem i sorterte stabler - klare til å fylles med jord og frø. Har funnet ut at jeg har sådd 80 sorter - både stauder og sommerblomster - og at jeg har sju sorter igjen før jeg er i mål. Frøpottene settes under plast på vaskeromsgulvet, og det første (nesten, da) jeg gjør om morgenen er å sjekke hvilke som har spirt i løpet av natta. De blir båret ned i kjelleren under vekstlyset. Der får de stå til uti mars, til de prikles i drivhuset, og blir der til de plantes ut. Same prosedyre every year!

Rødmalva, gullzinnia, penstemon, convolvus og dianthus glaciles - lav, rosa nellik klare til kjelleropphold

Det er noen frøpotter som har stått ute i vinter, skulle stått under sneen, men det har vi knapt hatt i vinter, så de har da fått rikelig med regn.
Pelargoniene trives på undervarmen i drivhuset, og rosestiklingene setter nye skudd - og snart kommer krykkja. Ei god, frisk uke til oss alle!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!