BARE SETT DEN DER, DU..............siste økt i hagen

Tilbake fra Kanariøyenes varme luft, til 10 grader pluss og vindstille i Bud, var slett ikke så verst. I dag har persjonisten og jeg gjort siste økt i hagen i år. Overskrifta i dette innlegget beror på at i år har Per blandet kompost og løv og trillet det dit jeg ville ha det:-) Ned trapper og rundt hjørner og opp bakker - jeg har bare spadd, jeg! Bjørka fikk seg ei frisering - hadde ikke hjerte til å ta toppene, Det verste jeg vet å se - er bjørker som har fått toppene kuttet av. Vet jo at det er nødvendig for det ene og det andre skyld av og til, men jeg håper vi lar tuntreet vårt får stå i fred.....enn så lenge!
STRELITZA - PÅFUGLBLOMST
TULIPANTRE?

PASJONSBLOMST

Fjellene på Gran Canaria var ikke så mye å skryte av, men stedet vi besøkte, Puerto de Mogan var ei blomstrende perle. Det bugnet av bougainvilla i knallrosa, gult og kvitt, flotte hibiskusbusker i alle farger - fylte og, "tulipantrær" og et utall fremmede, flotte blomstrende busker og trær. I passasjen opp til vår leilighet, sto en strelitza så lekker og elegant, som en eksotisk fugl i alt det grønne. Over en pergola på samme strekning, hang en nydelig blå klatreplante, som jeg ikke vet hva heter. Det var planter overalt i det anlegget!!
 "Flaskepalmene langs gågata var lekre å se på! Et sinnrikt vanningsanlegg overalt gjorde sitt til at det var så frodig, ellers var det knusktørt overalt.
Befolkningen er ikke redd for skarpe farger i tillegg til de hvite og jordfargede husene. Jordfarger i betydningen alt fra rustsødt til lys beige - lekkert! Fant en flott vegg med lekkert maleri - kanskje jeg skal begynne med slikt i Bud? Nei, forresten - tror ikke det -  Holder meg til innendørs format - men det passa knallfint, det bildet der det var plassert på et avkutta hjørne - ikke sant?

Det er snart juletid, og siden vi skal feire den i Haugesund og reiser 16. desember, så må jeg være på forhånd med alt. det vil si julegaver og julebrev/kort og slikt. Blir ikke mye julepynting, derfor kjøpte jeg meg tre svibler i ei potte - kanskje de kan dufte i adventstida! Har med hell satt ut slike svibler, og de har iallefall blomstra et par år etterpå. I fjor holdt jeg på å grave ved Kåremagnebedet, da jeg kjente så god duft. Joda, der sto det tre rosa svibler under noe vissent og blomstra som bare det. Hadde glemt at jeg satte dem der - de er jo tidlig ute om våren.
Og julerosa er sent ut om høsten, men du verden så vakker!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!