SISTE DAG I AUGUST....og seks solskinnsdager på rad!!

Det er faktisk sant, at vi endelig skulle få sol uten regn, at jeg kunne gå ut og jobbe i hagen hele dagen uten å måtte pile inn med regnet hakk i hel! 

Nå har vi "sløst" bort et par dager på reise, men det er kjekt å reise i vakre Norge med sol og varme på lag. Nå skal vi kose oss med familien og konfirmasjon ei stund. Hagen klarer seg fint og venninna mi passer på at tomatene får vann. 

Tok noen bilder like før vi dro, og jeg må beundre disse tøffe, fargerike staudene som bare vokser og lyser opp i bedene.

Selv om dagene er fine og solfylte, så er det begynt å bli ganske kaldt om morgenen, en sterk påminnelse om at vi går inn i høstmåneden september. Men den kan bli bra!



En av mine yndlingssommerblomster er malva Braveheart. Den er lett å så, er like fin blant stauder som blant roser. Er i lag med en mørkbladet geranium og en sedum med mørke blader.

Astilbene er vakre og lettstelte, og denne tar over plassen når hvite dubber er avblomstret. Har selskap med en kattehale, kjempefin og blomstrer lenge.



Rudeckia hirta, sommersolhatt, har faktisk overvintret her i hagen
men jeg må så noen til, for å få den fine mengden. 
En lekker høstphlox passer fint i lag med de gule solene.


Fylte prestekrager og blå tistel

En sart utseende, men tøff sentblomstrende 
staude, som heter sidalcea, tvikattost.
Har en i cyklamenrødt også, veldig fine!









Til slutt har jeg valgt en høstblomstrende allium som blomstrer bor først gang. Den heter a. wallichi, og er en flott ervervelse!











....og den sitrongule lilja Connecticut King er like fin hvert år, og gleden er stor hver gang den åpner de store blomstene. Sette en del nye løker som kan plasseres der de passer


Kunne skrevet mye mer, men nå tar jeg kvelden etter en lang kjøredag...det vil si sittepådag. Men jeg måtte få med meg den siste augustdagen, og gleder meg til vi møter de borteboende barna i huset, bergenserne og Haugesundfamilien. Håper det blir en fin høst for alle, ikke mer frost ennå! 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!