ENDELIG NY BLOGG...gleder meg!

Har hatt jenta mi på besøk, og hun klarte å lage ny blogg til meg, i et format som forhåpentlig er lettere å lese på mobilen. Har savnet å kose meg med litt skriving og å vise bilder fra hagen gjennom året. 

Mens det er stort sett iskald nordavind og 8 - 10 grader, er det noen planter som nesten blir finere i dette været enn i sol og varme. Og helt sikkert er det at blomstringen varer lenger i kaldværet. Men jeg skulle gjerne vært ute og rydda resten av bedene.

Disse plantene jeg tenker på og beundrer stort, er rhododendron! De første begynte å blomstre for et par uker siden, og nå følger de etter hverandre!

Den aller flotteste akkurat nå er rh. williamsianum Jackwell. Har hatt den i mange år, og den leverer hvert år!! Nyskuddene er lekkert bronsefarget. 

Bilde tatt fra stuevinduet


Ved siden av står den krypende Carmen, med dyprøde voksaktige klokker. Den blir bare finere for hvert år. Kjøpt som ei bittelita kule på Frei for mange år siden, har ikke hørt om om andre som har den. Ved siden av står en veldig søt lav rh. med gråaktige blader og litt syrinaktig farge på blomstene. Husker ikke navnet, men den vokse veldig seint.
En annen flott, tidlig rh. er impeditum Amethyst. Vanskelig å få den sterke blåfiolette fargen. Den er lav, og tåler forholdene på den forblåste haugen med storm fra nord og sørvest, og saltdrev rett som det er.
Rh. Ramapo har vokst seg stor og fin, den er vel en av de tøffeste lave rhododendronene som fins. Den lyser opp i bedet mellom lavtvoksende barvekster.

Har et par fine, lave sorter i lysegult også, og rh. Shamrock har nettopp begynt å blomstre. Litt spent på om den ville trives, men det gjør den virkelig. Er jo så heldig å ha mye sur jord i hagen, til glede for både lyng og andre surjordsplanter. Den veldig lave rh. Patty Bee blomstrer endelig, etter å ha vantrivdes på feil plass. Den er så fin! Har en storvokst lysegul Flava som kan skimtes bak Jackwell på første bilde. den har så vidt begynt å blomstre.


Så er det dronninga i hagen - store, vakre og tøffe Cunningham White. Den har svære rosa knopper før de åpner seg til skinnende hvitt. Blir helt betatt hver morgen når jeg titter ut av vinduet. Det står at den blir en meter, men min er i hvert fall en og en halv! 



Enda er det mange fine rhododendron i hagen som venter på å blomstre, dette er en utrolig takknemlig plante å ha i hagen. Men de må få riktige forhold, sur jord og rett plassering. Ingen rh. liker seg midt på en tørr plen. Jeg gjødsler, men bruker rh. jord når jeg planter. Ha en fin plantevår...
bare det kunne bli litt varmere!
 






Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter