FIN JULI.....flott for planterne og rosene

 Faktisk så har det vært herlig for planter og busker i juli, og jeg var ikke ute på klipping og luking de to ferieukene da huset var stappfullt med feriefolk. Da var det andre gleder som foregikk. Men jeg hadde hver dag den luksus å rusle rundt i hagen tidlig på morgenen, først gjennom rosedalen for å hente avisa, så en runde mellom alle bedene, så hva som har skjedd i løpet av natta, om noen snegler våget seg ut (siste de gjorde) om noe trengte vann, plukket litt vissent, vannet i drivhuset og tok en sveip bortom kjøkkenhagen for å spise noen sukkererter. Noen ble med inn til frokostbordet. Denne rusleturen foretar jeg hver dag, hvis det ikke regner, da ber jeg min kjære hente avisa. 

 

Liljene har gleda oss lenge, de er snart ferdigblomstre, men den gedigne lilium nepalense Kushi Maja med 16 blomster vil stråle ei god stund ennå, og det kommer et par fine liljer til senere nytelse. Pearl White og Barcelona har et fint samspill, lang fin blomstring, med masse blomster. Noen eksempler på en vakker juliplante.

Aster tongolensis Wartburgsteiner en nydelig staude, fin i samplanting. Lett å så. 


Sommer-rudbeckia er en favoritt jeg bare må ha! I år er de ekstra store, en glede i bedet. En glede er også de lave riddersporene, delphinium oreofileum. Blomstrer tidlig og lenge! 




To fine nykomlinger liker jeg så godt, har ønska meg dem, og nå trives de, og blomstrer for første gang. Det er swertia kingii t.v, og kommer fra Himalaya og den andre zigadenus elegans, fra prærien i Amerika. så har de havna på haugen i Bud!






Til slutt - (har lyst å vise alle plantene....og rosene! Må skrive noe om bare rosene...en annen gang.) Men til slutt, potentilla Willian Rollinson - pappas potentilla, den er svært gammel! Pappa fikk den hos en planteelsker i Tromsø, nå gløder den i vår hage!

Sommeren er ikke slutt, vi reiser fra hagen ei stund - men har god vannehjelp, og så gleder vi oss til å møte alle avleggerne våre i Bergen! Kanskje det blir tid til gartneribesøk? God sommer fortsatt!




Kommentarer

  1. Høres ut som en utrolig koselig rusletur! Så flotte liljer! Her på Østlandet har det vært for tung nedbør gjennom hele juli til å være optimalt, men rosene leverer da likevel.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!