SOLA SKINNER ...tørt i hagen, men rosene leverer!

Hele hagen leverer, den er fin og blomsterrik, fargeglad og spennende! Jeg vanner krukker og nyplantinger, kjøkkenhagen og i drivhuset. Resten av plantene må desverre klare seg som best de kan. Heldigvis ligger hagen vestvendt, så jorda holder på fuktigheten de fleste plassene.
Vi andre, som kan fylle på med vann, samme hvor varmt det er, nyter disse varme og overvarme dagene. Enten når det er så varmt at vi må sitte i skyggen, eller så kald nordavind at solveggen er ei deilig trøst.
Hagearbeidet består i å klippe vekk visne blomster og roser, luke der det trengs - og forsyne seg av gode greier fra kjøkkenhage og drivhus. Det aller beste er å plukke søte, lekre fiken til frokosten - luksus!
Rosene blir tema denne gangen, blir aldri lei av disse skjønnhetene. Noen er ferdig blomstra, mens andre er i full flor ei god stund til.

Mm. Plantier er den rosa som ser skjørest ut, men er en velduftende tøffing, som jeg er veldig glad jeg har, alt fra av stikling fra Eikesdalen.

Namdalsrosa blomstra tidlig, som ei gul dyne. Engangsblomstrende, men andre tar over etterhvert.



Ritausma er vel den som har blomstret lengst, og med flest blomster. 
Rosarie del Hay kommer også tidlig og blomstrer lenge. 

Ikke så mange gule rugosaer, men Agnes er er strålende eksempel på at de fins. Tidligblomstrende og duftende, selvsagt.


William Baffin har ikke vært så fin som i år, siden han ble planta for fem år siden. klatrende rose.

Rose de Recht er alltid blomsterrik, det er nok den rosa som har flest kronblader pr rose. Dufter deilig. 
Dufter godt gjør også rosa officinalis, apotekerrosa - en av mine store favoritter. Den har store, åpne blomster, og nydelig farge.

Santana og Leverkusen "bor" på solsida av drivhuset, eller bakpå drivhuset - der er det mest sol. De triver veldig godt der. Der står også tøffe Loise Bugnet, ikke så mange blomster på bildet, men blomstrer hele sesongen.


ROSA MUNDI
APRICOLA
Mary rose er en av mine favoritter, den er litt rufsete, nydelig rosa og veldig tøff. Tror den er død hver vår, men neida - den kommer seg fint hver vår!
Lekre blomster har også Rosa Mundi og Apricola, små busker ennå, siden de er stiklingbarn, men de kommer fint. 
Kunne jo skrevet om den andre halvparten av rosene mine, men det får være nok for denne gangen. Elsker iallefall disse skjønnhetene, særlig når jeg fant ut at hos meg, ute ved kysten, er det H5++ som duger, og at roser på egen rot er tøffere og trenger mindre næring enn podede roser. Og at det fins et utall nydelige rogosatyper som stortrives i vindfullt kystlandskap. Det har tatt mye feilkjøp og mye lærdom for å skjønne såpass, men nå vet jeg :-)
Ha en fin sommer fortsatt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!