IKKE HELT SOMMER...og vinden er nater! (fæl)

Det har blåst og blåst, nordsørvest - sterk kuling, mindre sterk kuling og forsyne meg rein nordavind i dag. De stakkars 14 gradene kjentes mye kaldere ut, og det blei lang bukse, ulltrøye og hagehatten trukket godt nedover! Men jeg fikk rydda opp i brukne rosekvister, heldigvis bare fra en høyvokst rugosa i skråninga - som hadde rikelig med greiner igjen. Plantene mine er virkelig tøffe i trynet - de bare la seg med vinden, og retta seg opp helt selv! 
Det er akeleietid, og jeg har adskillige typer som har frødd seg og blitt til noe for seg selv. F.eks. den jeg kaller Aasesin  fiolett, fylt, med hvite kanter - skikkelig stilig. Så er det rufseSara, en hvit /lys blå sak og en annen artig, også den har laga seg selv. 



Den lekre, laksefarga har jeg kanskje sådd en gang, den har både "clematis"blomster, og mer vanlig form.


En storvokst, flott staude er thalictrum aquilegifolium, med luftige flerfargete dusker høyt oppe, veldig fint bladverk også.

Har en sjelden polemonium - flokk - Jakobsstige, kjøpt i Tromsø for ørten år siden, er en av favorittene mine. På grunn av den nydelige blåfargen, den deilige duften og at den holder seg i fin tueform 40-50 cm. Flott å ta inn i vase. 
Den heter polemoniunm himalaianum.
Jeg er veldig glad i geranium, og en av de fineste lave er Ballerina. Her i kjærlig samspill med løytnantshjerte, brunnera Silver Heart og en sedum Elsie Heugh.


Den andre er g. Sirak, bildet viser ikke de livlige rosa fargen den har. Fin rund form som tåler å stå i vind og regn.

Det fins mange forskjellige astrantia eller stjerneskjermer i hagen, a. Roma og a. Midnight Owl er to av nykommerne. Astrantia er en utrolig fin plante å ha i hagen - den vokser i fin tueform, fins i nyanser fra hvitt til mørkeste burgunderrød, noen er høyere enn andre og noen vokser mer spinkelt - de blomstrer lenge, er fine i buketter, og lette å dele etter som de bli for store. Kan det bli bedre?
De to jeg viser er a. Roma, den lyseste, og a. Midnight Owl, mørkest.(Mørkere enn på bildet)

Jeg har en weigela - klokkebusk Korea, som bare blir en knapp halvmeter, perfekt i en hage med liten plass (eller en med veldig mange planter) Den er fin å ta stiklinger av, blir fort små busker som er hardføre i vind og regn. Nydelige blomster og mørke blader
En annen liten busk som jeg elsker, er spirea japonica Magic Carpet. Den er kjempelekker i fargen, småvokst og herdig som bare det. Får mørk rosa blomster senere på sommeren.

Kunne fortsatt med fine blomster som blomstrer akkurat nå. Ser av bilder fra andre deler av landet, helst sør for oss på midten - at plantene blomstrer mye tidligere enn her. Litt glad over at hagen ligge mot vest, slik at vi strekker blomstringen mye lenger. Venter på roser og liljer, andre geraniumer, og en masse andre fine vekster. En stor flokk stær letta fra strengen da jeg kom ut i morges...det er tidlig det...midsommers. Uansett, håper det blir litt varmere utover og flott juli, men først skal siste helga i juni feires med hagetur til Sunnmøre i lag med Molde og omegn hagelag. Bjørg og jeg...fra Hustadvika hagelag, det blir bra!

Kommentarer

  1. Hei Åse.
    Nydelige akeleier. Så mye fint som blomstrer hos deg.
    Her har det også vært kald vind. I dag er det stille, men det regner.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!