GROVÆR, LITT KALDT...og duft av liljekonvall

Holdt på borte ved kjøkkenhagen da ei deilig duft kom mot meg, og jeg skjønte at nå var liljekonvallen i blomst. Har latt den få spre seg under buskene ved enden av hagen, nytter ikke annet, den er veldig til å spre seg, og vanskelig å spa opp. Så den har fått sitt eget rike, og som betaling får jeg masse liljekonvall. Nydelig duft i heimen for tida!




Det har vært kaldt den siste tida, under 10 grader, bortsett fra noen fine, varme dager også. Lite regn, det som kom i natt var kjærkomment! Gresset gror så det rekker, løvetanna er overveldende i år og plantene ser ut til å trives! Spiste laks til middag i dag, med dressing av rømme - og pesto av skvalderkål og løvetannblader! Kjøpt på marked lørdag. Det smakte faktisk kjempegodt, så det går an å spise ugress!






I steinbedet har jeg fått en søt venn, en villtulipan fra italienske fjell - den heter Peppermint Stick - og det ser ut som den liker seg der den står. Har en annen, maken type villtulipan, men den finner jeg ikke noe navn på! Men fin, den også!
Sådde gentiana for mange år siden, men den har aldri villet blomstre, før i år - med en lekker blomst - lykke...helt til en busemann i nærmiljøet halverte den. Det er surt, men sånn er no denne planteverdenen, vet jo at den kan blomstre her!


Adonis brevistyla fikk jeg som frøplante for noen år siden, og den trives godt, kommer tidlig i blomst og blomstrer lenge! 


Det gjør også akeleia flabellata nana - har latt den blå-hvite få så seg litt, og dukker opp hist og her med sine fine blomster.
Ornithogalum umbellatum - fuglestjerne er egentlig en irriterende plante i hagen. Den sprer seg ganske mye, har noen lange, tynne blader i massevis, før blomstene kommer. Jeg fjerner bladene, og etterhvert som blomstene kommer - blir den bare lekker ...når sola skinner. Etter avblomstring napper jeg bare vekk blomstene (og stilkene) - så er den borte til neste gang. Har plassert den på et passende sted.
En nykommer som jeg fikk i gave, er bare så nydelig der den står med sine skinnende hvite blomster - trillium grandiflorum - takk Randi!
Meconopsisene begynner å komme nå, de har ikke likt det været vi har hatt i år, for de blomstrer ikke så mye som vanlig, og noen vil ikke blomstre. Håper det ordner seg til neste år! Men en av de første som kom, som jeg trodde var blå - viser seg å bli lilla med blåskjær, eller omvendt. Nydelig, men litt rart.

Synes også det er litt for tidlig at skogstorkenebb og rødkløver blomstrer nå, det er jo juniblomster. Det er mye som blomstrer tidlig, og jeg vet ikke om jeg liker det. Men kan jo ikke gjøre noe med det.....
Det gror i kjøkkenhagen, og potetene stikker sine grønne spirer opp, i drivhuset er det tomater og agurk på gang - men jeg synes chilien og paprikaen er treg med å sette blomster - kom igjen!
Sånn er det hos meg akkurat nå, ei uke før juni....tar gjerne imot litt mere regn og noen varmegrader til. Ha ei fin grotid!

Kommentarer

  1. Hei, så mange fine blomster du viser!
    Synes fuglestjerne var nydelig,

    Klem, Ida

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!