EN SOMMERDAG I APRIL...og det regna i hele går!

Det hadde ikke regna i april før igår 20. april - hvor normalt er det? En lang periode med sol, og ekkel frost om natta. Den ga seg før påske, og ga oss tidenes solrike påskeuke. Siste dagen i denne uka, ble den aller varmeste, og da er det bare å begynne med rydding rundt om i bedene. Har mange bed, og prøver å være litt strukturert. Gjør ferdig et og et, gjødsler og rydder vekk rusket. Men imellom finner jeg ut at der kan den planta stå og der den, har en del av slike ventepåplass - planter. Så da blir det planting og vanning innimellom.


Det ser så fint ut med ryddige bed, men om ikke lenge er den svarte jorda dekt av blomstrende planter av mange slag, som beholder blomstring til langt uti oktober. Alltid noe som er i blomst.





Søyleepletreet på terrassen  har knopper, og det er urimelig tidlig, synes jeg!

Det er så mye som spretter nå, vi er ennå i april. Yr melder bare sol og litt skyer... er sjeleglad for den fine regnværsdagen i går. Det var rettnedregn, og stille, måtte bare gå en tur i skogen for å nyte regnet.



Lyngbedet er fantastisk i år, og det fine er at den blomstringa varer fra mars og langt ut på sommeren. Fylt bekkeblom og fargerike lave primula og kuleprimula, kvikker opp bedene, i lag med påskeliljer og lungeurt. 



















drivhuset vokser plantene fort, måtte sett fiolene pluss noen til ut for å herdes, slik at de kan stå utendørs en stund før utplanting. Masse små pelargonia-avleggere vokser fint, erstatning for alle de som ikke tålte å stå uten strøm på i vinter, oppdaga ikke at strømforbindelsen var blitt brutt. Men nå blir det bra!
Fikentreet har over tjue små fiken, det blir mye kos senere i sommer!

Spennende små "juveler" titter fram, og særlig glad ble jeg da den rosa frueskoen spirer med flere skudd! 
Klipper rosene etter hvert som jeg kommer forbi dem, men jeg syns ikke de spirer så godt ennå. Ser ut som kystkvitrosa takker for seg i år, den ser kjempedød ut. Men den skal få en sjanse ei stund til. 
I morgen steller jeg noen nye bed, da er det handledag på Hageland Slætta om kvelden. Kanskje jeg finner noe spennende - skal ihvertfall ha med meg 9 høye (60 cm) alperips til kjøkkenhagen. Spanderer en rad med disse, selv om de koster 190 kr. pr stykk. De må gi ly for vind fort, så da så.
Godt å komme i gang, håper flere og flere kommer i sving snart....tiner fort nordpå nå! God haging!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!