VARME HØSTDAGER...det liker vi!

Når temperaturen stiger til 24 grader ute i Bud i september, og det varme været varer over flere dager - da er våre ønsker oppfylt! Ingenting er som en varm start på høsten, der lette klær og solstolen ennå er i bruk. 
Bonica og Jens Munk
Og plantene storkoser seg, selv de rosene som aldri remontere hos oss, kommer med flere nye, lekre blomster

Alexandra Rose



Vakre Aloha
Klematisene har gode dager, Blue Angel med sin lyseblå farge, og fiolette Warsavska Nike (mere fiolett i virkeligheten), som trives i potte oppetter veggen


Jeg har lagd meg et hostabed, med ganske små og noen mini-hostaer. Innimellom har jeg fått plass til en avlegger av anaphalis triplinervis - perleevigblom, syns den passet godt der i framkant. Sprer seg moderat utover med tida.

Kjøpte også fire nye heuchera - alunrot, og fire lyng fra Eide Stauder. Artig å rydde i et bed som er overvokst. Da får man plutselig plass til noe annet.Den grønne heter Peppermint, den ved siden av er navnløs. Den gyldne er Marmelade, den hadde jeg fra før, og ved sida av den står Sugar Plum. Den fjerde nye heter Fire Alarm! Det fins et utall av sorter heuchera, tror jeg har fått meg ei fin lita samling!



I dag, da vi kom ned fra fjellet - tok vi opp potetene. Værmeldinga for neste uke er ikke akkurat fristende å tenke på, med regn og blest. Men potetene var prima, hele 40 kilo av 30 settepoteter, bra foll!

Ellers består hagearbeidet av luking, klipping, litt flytting av planter, og andre forberedelser til vinteren. Når frosten kommer, skal rosene få seg et godt dekke, ellers skal pelargoniaene inn i drivhuset, krukker tømmes eller settes inn. Før det er nok drivhuset tømt og rengjort med stim - funka bra det apparatet vi kjøpte i fjor. Ennå er det tomater som modnes, blir det noen grønne igjen, lager jeg syltetøy av dem i lag med pærer og ingefær! Agurkene gir seg ikke, de er blitt mindre, men like gode. Merk dere navnet - Flamingo fra Impecta! 
Kos dere med hagen i høst! 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!