HØYSOMMER....med snev av høst

Har sett de første plogene med grågås på vei sørover, og det er på en måte den første påminnelsen om at naturen er på vei mot høst. Også stæren fyller ledningene på haugen, og svalene piper og plystrer på strengen, de også. De vil liksom si ifra at nå samler vi oss, folkens! 
Der juni var tørr, med iskald vind, har juli vært en fryd å oppholde seg i. Gjennomsnitt temperatur på 17 grader, bra med sol og regn stort sett om natta. Det holder i massevis! Badet i sjøen har vi gjort flere ganger, og med huset fullt av feriefolk, har vi kost oss med masse kjekke utesysler, turer og grilling.
Hagen har også hatt godt av det fine været, og varter opp med overdådig blomstring. Det gjelder både stauder, sommerblomster og roser. 

Jeg må alltid så løvemunn, den er like vakker hvert år - og kommer så fint av innsamlede frø. Men jeg kjøpte en ny sort i år - Maryland Orange, og den er virkelig et syn som lyser opp i bedet. En annen favoritt er Chantilly Mix, som har helt åpne blomster. 
Frøsådde løvemunn 


Chantilly Mix - også i lys oransje og rosa nyanser. 


Maryland Orange, lekker sak, høy og fin!





Sådde lupin i år - nesten så man ikke tør si det, i disse svartelistetider! Men denne lave, nydelige saken (lupin Bicolor Pink)er er ingen monsterplante! Når en stilk er avblomstret, klipper jeg den bare av. Håper den kommer igjen :-)



Fra pappas hage i Tromsø, fikk jeg for ca. 30 år siden en potentilla, som jeg ikke har sett mye til i andre hager. Den har femkronestore blomster, hengende væremåte, og har en strålende rødoransje farge med gule sjatteringer. Den er også halvfylt. Jeg har ikke funnet noe navn, så hvis det er noen som vet - så si ifra!


En dansk hagemann ga meg en utrolig vakker nellik da han var her på besøk, og jeg tror den heter Spangled Star. Veldig fin og villig!

En annen spesiell plante som jeg er veldig glad i, er gentiana tricothoma. Den har en intens turkis farge, og blomstrer tidligst av gentianaene mine. 



Har også mange fine allium, og prærieløk allium cerneeum er vel den største kanskje den fineste. Ser ut som den kommer ut av en liten pose til å begynne med - som ei lita livmor, nesten.
Den går fint i lag med sommerfloksen, som kommer flittig igjen hvert år.
Det er så mye fint som blomstrer nå....og mye fint i vente! Så jeg håper inderlig at august blir en varm, fin måned, slik at vi kan glede oss over alt det fine! Håper det blir mindre regn, der de har fått mest - nyt sommeren mens den er her!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!