I ROSENES TID....og når du ønsker deg regn

Du vet det har vært tørt, når selv de tøffeste henger med hodet. Derfor har jeg gått og ønsket meg regn - ei skikkelig skyllebøtte...helst om natta! Og i går natt pøste det ned, og det var så utrolig deilig å våkne tidlig til suset av regn. Og like deilig å stå opp litt seinere og gå ut på terrassen og bare nyte den friske lufta med innslag av roseduft og tang :-)

At det regner i kveld også, gjør ingenting - for dagen har vært kjempefin! Vi reiste til Molde for å gå på fjelltur med svigerinne Malene, og det ble en flott tur over Moldemarkas fantastiske topper - til 1000-årsvarden. Ikke en hard tur rett opp, som fredagens tur på Freikollen, men en fin, lett svettende tur i solskinnet - med akkurat passe vind til holde fluene borte! Hjemover via Skihytta, lysløypa og til parkeringa på Jensgurilia. Ikke spør meg hvordan det navnet har oppstått :-)
Molde er rosenes by, og jeg har ei gammel Molderose - som antagelig er en Charles de Mills. Den er veldig flott og dufter nydelig, og er i ferd med å duftsette hagen. 










Namdalsrosa har holdt på ei stund, de lekre gule blomstene er litt rufsete og varer ikke så lenge, men gir et livlig uttrykk i rosebedet.

Tidlig ut er også Ritausma, latvisk rose som blir mer og mer populær. Den er lekker hvit og lys rosa, remontere og har masse blomster. Svak duft, men god.



Som et stort fyrtårn står Hansaland øverst i rosebedet, med noen alldeles praktfullt røde, halvfylte blomster. Den dufter ikke, men blomstrer lenge!

Klatrerosa Leverkusen er kanskje ikke så vanlig lenger, den har nydelige lysegule blomster, duften er helt utsøkt og annerledes enn de fleste andre roser. Har laget kraftige, nye planter av stiklinger - lett å få til!


Prøver hele tida å lage stiklinger, og noen ganger lykkes jeg godt. Artig å få til, selv om det tar ei stund før de blir særlig store.
Dette er bare et lite utvalg av de ca 60 rosene jeg har i hagen, kanskje er klatrerosa Santana den mest 
fornemme? Hadde tenkt å gi den bort - men så sto den bare på feil plass :-) 


Gleder meg til Madam Plantiere åpner sine røde knopper og blir skinnende hvit.

Røde knopper har Louise Bugnet også.....og skinnende hvite blomster.
Og sånn kan man holde på...god rosetid!

Kommentarer

  1. Ja, her har også vært veldig tørt i sommer, men jeg vanner kun de som står i potter foreløpig! Det har ikke vært den helt store varmen, så det går foreløpig greit! Det tar bare litt lenger tid før enkelte blomstrer. Nydelig roser du viser! Jeg prøver meg også på stiklingsformering av roser i år, men det er ikke alt som lykkes! En har fått røtter, og ser ut til å klare seg fint, men vet ikke hvordan jeg skal overvintre den!
    Krysser fingre for natteregn :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!