ROSENES TID....og sommerkveldene er varme

Ihvertfall gårsdagen - selv med overskya himmel var det godt over 20 grader, og det fins ikke bedre vær en når du kan gå ermeløs og barlegga uten at sola brenner og får deg til å gå i skyggen.

Det er rosenes tid nå, den ene etter den andre stråler mot meg, og duftene slår mot meg når jeg vandrer rundt i hagen.

Madam Boll slo til med to store, vakre og sterkt duftende roser i morges. Den er en absolutt favoritt, og min har jeg lagd selv, og den har stammet seg opp på egen hånd!

Den står ved siden av rosa med de røde knoppene fra forrige innlegg, som blir så skinnende hvit når den springer ut - Madam Plantier. Også en stikling - fra rosehagen i Eikesdalen. Deilig duft!

Rose de Rechts, som kanskje dufter sterkest og har flest kronblader av alle rosene jeg kjenner, står i lag med rosa suoaveolens - Kystkvitrosa. Har også Maxima, og ei gammel hvit prestegårdsrose med en liten grønn prikk midt i. Men den vet jeg ikke navnet på.

Ritausma har jeg skrytt av før, men ikke av duften - som ikke er så veldig mye å skryte av. 
Men den er særegen, og selve rosa er bare skjønn, tøff og rikblomstrende. I år har den fått selskap av noen svære revebjeller som har nytt godt av gjødselvannet til rosene! De har plassert seg der selv, så får de også smake de grove tornene til naboen. Heldigvis har vi vært forskånet for storm hittil i sommer. så plantene har fått vokse uten å bli piska sund. La det være slik, bare!

Hansaland har jeg også skrytt av før, og den tåler enda mer. Dessverre dufter den nesten ikke, men tar det igjen i farge og hardførhet!


Det er flere roser som jeg har lyst å vise nå, men jeg skal liksom blogge litt neste uke også - da blir det flere fine roser!
Det vokser jo litt annet i hagen for tida, og de som ruver mest og er helt fantastiske, er de hvite martagonliljene. De har formert seg fra fire stilker i fjor til åtte i år!

Er veldig glad i kattost, og har sådd både Braveheart og Zebrina. De er sterk lilla/rosa og stripete. I vår kom jeg over denne lekre varianten - i potte - malva sylvestris Primley Blue. Lekker blå farge, er spent på om den overlever her. Tror den skal få et ekstra dekke i høst.




Hver morgen må jeg titte ut av vinduet på arbeidsrommet. Før jeg gjør noe annet. Det er så fint å bare glane på alt det fine, og i morges var bjørka full av fugler! Hele treet levde, tror det var unger som spiser seg opp til den store reisa. Stæren flyger i flokk, snart er de mange nok. Men først skal de fly gjennom fine sommerdager en god stund til. Håper jeg, da! Nyt duftene og fargene, hagefolk!


Kommentarer

  1. Nydelig roseblomstring hos deg nå.
    Kos deg i hagen og nyt duften.

    Vivi

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!