SOLSKINN OG NORDAVIND......og neglene blir aldri rene?

Samme når tid jeg går ut i hagen - på mårrarunden, midtpådagen, på kveldsrunden.....alltid MÅ jeg pirke nedi jorda, ta et ugress der og kjenne om det er tørt der. Eller at den der MÅ jeg flytte akkurat nå - henter spaden, ikke hansker, og det var det. Så er det inn, lage frokost, gå på do, drikke vann, lage/spise lunsj, gå på do, gå på butikken, lage middag...skrubber negler hele dagen! Eneste gangen jeg ikke bryr meg om det - er når Per kommer med en kaffetår sånn rundt etter middag. Da spiser jeg med skit (les jord) på fingran!
Mens vi spiser, er andre opptatt med ...andre ting :-)

Nå gjør jeg jo andre ting også - dette er liksom de dagene jeg er i hagen hele dagen. Er på jobb av og til - bestemmer nesten tidspunktene selv - og fysioterapi tar lang tid. Men det hjelper, og armen blir bedre og bedre, heldigvis. 
Ved dambedet er det masse spennende og vakre planter nå. Fylt bekkeblom og kuleprimula, kusymre og vakre ruteliljer. Pluss mange andre vekster - blomstring hele sesongen 

Jo, hagen akkurat nå er et spennende eventyr - vakkert og fargerikt og litt hesblesende egentlig. Noen planter vokser og breier seg ut der jeg egentlig hadde tenkt å sette noen små fiolplanter - men det passa jo ikke.... og de små jeg skulle sette ved siden av revebjellene...passer i hvert fall ikke der!
Da er det hyggelig å kunne plante ut en nykjøpt trillium grandiflorum som allerede har fått to fine blomster. Og konstantere at rådyrene bare åt blader da de var på besøk tidligere. 













Tulipan Spring Green og narsiss Thalia. Den er en stor favoritt blant narsisser!


Største problemet mitt den siste tida er at jeg bare måtte få tomatene i storbøttene, de ville bli ødelagt ellers. Jeg hadde ikke plass til å potte dem om en gang til. Da var det bare å si at du og du og du plantes ut umiddelbart - hadde begynt å lufte dem ute, så de var i grunnen med på det!
Så nå er fioler og kosmos og malva i det fri, og det er i grunnen bare å få ut resten også, slik at tomat og agurk får råde grunnen aleine i lag med fikentreet.
Og så har pensjonisten.........herliga land - jeg er jo blitt pensjonist siden sist, jeg og! Vel, hanpensjonisten har kjøpt ny kompostbinge, og koser seg med monteringa. Kjekt å få bruke verktøyet sitt!

Kompostbingen har vart i 12 år, og gitt oss fantastisk jord! 

Han pusler rundt omkring, og vips var jordbæråkeren stelt og gjødsla, og plutselig var 22 poteter med guttenavn satt i jorda. Akkurat nok plass i bingen! 
Fordi jeg var redd for pelargoniaene mine, siden jeg måtte sette dem ut for å få plass til tomatbøttene, så lagde han en rullegardin, slik at det luner litt om kvelden. 

Det går nok bra med plantene, men det er litt for tidlig å sette ut pelliser og småvekster. Men sånn blir det denne gangen, så jeg ønsker meg brukbart vær framover! Ha ei drivende god hageuke!


































Kommentarer

  1. Hjelpe og trøste alt du får gjort, og alt du har å styre på med i hagen. Og det med hender som aldri blir reine er et kjent fenomen. Å bruke hansker i hagen er helt utelukket. Jeg vil kjenne jorden og plantene mellom fingrene. Håper været er snill mot deg (les plantene), og ikke ødelegger for mye :-). Ha ei fin hageuke!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!