GRØNNE BJØRKER TIL PÅSKE.....men er det så lurt, tro?

Da vi gikk tur på kyststien i dag, i regn og kuling - kunne vi lett se grønnskjæret i bjørkeskogen. Det er veldig tidlig at bjørka er grønn til påske - i fjor var det ikke antydning til grønt på denne tida. På samme tid som jeg gleder meg over det vakre skrudet, blir jeg mismodig når jeg ser hva som har skjedd med einer og lyng over hele skogbunnen. På grunn av den langvarige tørken på i to og en halv måned i vinter, har utrolig mye blitt av disse vekstene tørket opp og blitt sørgelig brune. I fjor var det kulden som gjorde alt brunt, men det kom seg fint etter hvert. Men dette brunsvidde ser miserabelt ut! Derfor tror jeg de som ennå kaver med snedekke og skavler har en stor fordel! Det er ingenting som blir brunsvidd! Tror de fleste tujahekkene i Fræna har gått tapt - vi bare glemte å vanne!

Men i drivhuset vanner jeg hver dag, for der vokser det trass i kuling og regn. Har bare litt igjen å prikle, og har store plassproblemer - siden alle pelargoniaene står der også- Kan ikke sette dem ut ennå, da blir bladene røde eller mørke, og veksten stopper opp. Per skal lage lokk på pallekarmen, så da kan fioler og tagetes flytte ut, det blir bra!


Det er mye som titter opp av jorda trass i kaldværet, og jeg er litt betatt av hvor fine plantene er i sin spede begynnelse.

Geranium Black Beauty og en potentilla  med sølvfargede blader gjør seg veldig bra sammen i sin spede oppstart.

En meconopsis som jeg ikke er sikker på hva heter, har vinterfrakk på seg, og en limefarget akeleie lyser opp i bedet
 
 
Dvergriddersporen oreophilium ser ut som et bustehue, og
heuchera Bluberry Pie er vakker på alle stadier.
Det kommer opp en sedum også, som så helt annerledes ut i fjor. kanskje det er Pinky likevel. Er i hvert fall veldig søt og...pinky!

Det er påsketid, og i år blomstrer påskeliljene akkurat tidsnok. Det er noe gledelig med den gule fargen som lyser opp i bedene, velsigna fri for rådyrangrep. Eneste som er en fare, er hendene som lykkelig plukker inn fine påskebuketter. Men kanskje de liker å bli plukket - som tyttebæret oppå tuva!?
Riktig god påske til alle glade hagere, nå gleder vi oss til avleggerne som skal komme i kveld, tre veldig fine og sjeldne :-)

 
 

Kommentarer

  1. Her hos oss er bjørka nesten grønn, men det bekymrer meg ikke. Det bruker å gå bra med dem :-). Det oser av vårglede hos deg, og det er en herlig tid vi er inne i. Jeg venter bare på litt varmere vær, så jeg kan rydde litt i hagen. Ha en deilig Påske!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!