HAGEMUSKLER.....og noen andre hagegleder

Må jo kalle disse støle strekke- og bøyemusklene for gleder! De beviser at nå har du strekt og tøyd deg over komfortgrensa - og for hver gang blir det bare bedre. Venstrearmen prøver å henge med, det går ganske bra.
Når du sitter på en fot, med den andre strekt bakover, og med kroppen så langt framover som mulig uten å ta overhaling - samtidig som du strekker armen så langt du kan under den rosebuska med flest torner - for å få tak i ugresset bak stammen - da har du brukt noen hagemuskler!
I går brukte jeg ikke hagehatten, og fikk en torn i bakhodet - heldigvis satt den ikke fast, og ikkeno blod...men ævvv nok! (Blir nok mere)

Vi har vært velsignet med noen nydelige vårdager, og torsdag kunne jeg ikke vente lenger, jeg måtte rydde et bed! Skulle bare ta vekk noen stranter av sommerblomster, men endte med full renovering av Dambedet! Å, det var så kjekt, og det ble så fint at jeg rydda KåreMagne-bedet på fredag, og Rosebedet og Bakbedet på lørdag. Hagemuskler, kom igjen :-) Må innrømme at det ligger noen hauger etter meg - får ta dem etter hvert. Eller kan vise persjonisten hvor de ligger....
Jeg har ikke klipt rosene ennå, selv om bjørka har de berømte museørene. Men jeg har spist mine første bjørkeskudd, smaker alltid på de nye, fine grønne skuddene. De er gode!
Det spirer og gror, og gleden er alltid stor når nyplantinger titter opp. Noen har mista lappen sin, så det blir litt gjettelek framover.
Primula har jeg mye av, og fjorårets frøplanter av primula japonica har etablert seg fint. Denne hvite er en butikkjøpt, som har blomstret nesten uavbrutt et helt år! Utrolig!

Utrolig fin er også helleborus atropurpurea, som blomstrer tidlig og veldig rikt. Frost om natta har nesten lagt den flat, men den retter seg opp med sola. Tenk å ha så fine planter så tidlig på våren! Har kjøpt 8 pluggplanter av juleroser, gleder meg til å se dem i blomst!
I drivhuset er det stor pågang! Peren min fiksa noen planker på tvers av overvintringsbedet, så nå kan jeg sette alle pellisene der.

Lille Olea-pelargoniaen min er alltid først ute med blomst, men den blir liksom aldri større, bare en lang stilk med noen blader og litt blomster på toppen. Men fin er den!
Fikenfruktene koser seg i varmen, og stadig popper det fram bittesmå frukter i grenfestene, og nå kommer bladene også. Artig med et lite, eksotisk innslag i drivhuset.

Prøvde med kiwi, men den fikk noen kryp på seg - ut med den!
Ei humle surra rundt oss under terasselunsjen forrige mandag, og i dag var det mye humlesurr i lufta. Dessverre litt lite humlemat ennå - håper de klarer seg!
Fuglene får mat fremdeles - lurer på om vi gjør dem en bjørnetjeneste?
Men vi gleder oss like mye over finværet - det kan gjerne vare litt til, selv om en regnbyge gjør godt! Ha ei fin, ny hageuke :-)

Kommentarer

  1. hei. Det oser av vårstemning hos deg i dag. Hagemuskler ja, absolutt på tide å vekka dei opp frå dvalen. Fuglane får sitt enno hos meg og. Dei får sporadisk mat gjennom heile sesongen her !! ha det godt.

    SvarSlett
  2. Ja, hagemusklene kjennes ! Men luking og rydding i bed gir ro i sjela.
    Det er så tørt i skråninger at vi har begynt å vanne !!
    Kos deg i dagene framover.
    Eirin

    SvarSlett
  3. Jeg gleder meg til søndag for da skal jeg teste hagemusklene mine. Skal bruke en dag på Hagemessa i morgen til å lade dem opp. Nå er det endelig mer bart enn snø her og morgendagen vil nok også hjelpe på forholdene. Heldige deg som kan spise museører allerede :D

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!