RHODODENDRONTID....og tid for alt

Det skal være sikkert...et par dager med solskinn får det til å leve i hagen. Blomstene spretter ut, spurveungene spretter ut, vi spretter ut til frokost, lunsj og middag - bare, bleke legger dukker opp og gjøken kokoer hele tida. 
Vi strekker og bøyer og løfter og klipper og graver opp og ned, og nyter hvert bidige sekund.
Det er rhododendronens høytid nå, disse svære, middels og små vekstene, som i år blomstrer mer overdådig enn noen gang,
Det gjør forresten løvetanna også, aldri sett den så stor og frodig!
Men det var disse rhododendronene - de er fantastiske.

Cunningham White
 
 Jackwell

Carmen
Jeg har mange lave sorter, som blomstrer til forskjellige tider i løpet av en ganske kort periode.



I bedet ved drivhuset står den gule Flava, den rosa williamsianum Jackwell, den røde Carmen med vakre, voksaktige blomster og tre ulike helt lave, blålilla. I fjor var det nesten ikke blomster på Flava og Carmen, mens Jackwell alltid er fullstendig overfylt. 


Er fascinert av blekklokkene, frittelaria pallidiflora, de har lekre store blomster. der de titter fram i skyggen. 




Meconopsis cookei er en veldig spesiell plante, kjøpt i Tromsø i høst. Gammelrosa er vel det rette fargenavnet. 
Spesiell er også tulipanen Black Parrot, veldig mørk og mystisk!
Jeg er glad i rosenrota Magnus, den er virkelig flott akkurat nå. I det hele tatt - det er så innmari mye jeg er glad i! Nå står blant annet masse ulike akeleier klar til å utfolde seg. De popper opp på de rareste steder, og jeg har ikke hjerte til å fjerne dem før jeg har sett dem i blomst - det kan komme fine, nye sorter. Men blir de den vanlige blå vulgaris, må de vike plassen.
Trollius har jeg mange sorter av - men både de og akeleiene får vente med å bli med i bloggen til neste gang. Snart drar vi nordover...gubben sier at det BLIR fint og varmt da - men jeg er litt skeptis, selv om han pleier å få rett - rett som det er! Landet vårt er langt, ja! Ha ei fin tid i hagen! 

Kommentarer

  1. Takk for rundturen i hagen din.
    Rododendroene er flotte nå !
    God tur nordover ! (Får håpe "gubben " får rett)
    Ha en fin uke.:-)
    Eirin

    SvarSlett
  2. Hei. Nydelige bilder. Jeg har to stk. som begge er blomstret av.God tur nordover. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!