DET SPIRER OG GROR.....tross iskald nordavind

Ja, det har tilogmed vært en liiiten snev av sommer et par dager - i solveggen i alle fall! Og jeg har vært så barsk at jeg har satt ut pelargoniene på trappa - uten herding. Litt slemt av meg, men jeg tuller dem inn i agrylduk om kvelden. Bare måtte - trengte plassen i drivhuset. Og nå har jeg problemer med sommerblomstene fordi tomatene skriker etter større potter. Derfor har jeg lufta disse plantene i sur nordavind noen dager, og kommer til å plante ut etterhvert neste uke (tror jeg - de også skriker etter større plass :) Det avhenger jo av været, vi er blitt lovet regn...og det håper jeg forsyne meg at vi får - et par dager.
Har gjødslet og stelt rosene, luket og ryddet i bedene, planta ut og planta om, og det ser riktig fint ut. Påskeliljene lyser overalt i utkanten av hagen, perleblomster og tulipa tarda, kuleprimula og forskjellige tidligblomstrende primulaer er et flott syn når jeg vandrer rundt (hver dag:)


Har to villtulipaner i år, som er helt nydelige. Vet ikke om de kommer igjen, tulipa Lilac Wonder kom ikke igjen i år, dessverre. 
Tulipa polycroma er hvit og vakker, med mange blomster på stilken,
Tulipa orphanidea? er utrolig rødoransje, helt lav og spennende - kanskje jeg bør dekke dem i vinter?


I et av bedene på haugen, har jeg mange forskjellige rhododendron, og de står bare og strutter og venter på å sprette ut. Den største er en lysgul Flava - i fjor hadde den to blomster, i år helt full av knopper:)


Har flere lave, småblomstrede rhododendroner, de tåler veldig godt å stå her på haugen over flere år. Kjempeglad i dem! Også et par pieris trives blant disse, en er brokbladet. Og vårlyngen koser seg også i godt selskap. 
Jeg har en veldig vakker og blomsterrik primula som blomstrer tidlig og lenge, med en rosa/fersken farge som jeg ikke får til skikkelig på bildet. Skulle ønske jeg visste hva den heter.
Ruteliljene popper opp overalt, og de får stå der de kommer opp. Ofte i fin blanding, som denne, med
dvergkirsebær Kojo no maj.
.


En tulipan som jeg er veldig glad i, heter General de Wret. Den er sterk, flott farge, tidlig...og den dufter alldeles nydelig! Kan det bli bedre? Disse løkene har stått på samme plass i mange år.















Og til slutt, blant mange fine pulsatillaer (kubjeller) koser jeg meg med denne fine p.zimmermanii, som jeg fikk i gave et år - blir bare finere og finere.
Vi går inn i noen kalde dager, men jeg skal overhode ikke klage - så noen bilder fra Tromsø i dag. Hold ut, det snur nok snart!

Kommentarer

  1. Hei. Det blåser kaldt her også. For noen fine kubjeller. Har problemer med å få de til her. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!