DETTE VAR SØNDAGEN SIN, DET! Nå ønsker jeg bare sne over 300 moh :-)

Bedre kan det ikke bli på en 15. februar: God, lang frokost, et par timer med forpleining av pelargoniaer, fjelltur og kaffe på terrassen etterpå - helt nydelig!
Tidligere i uka gjorde jeg meg ferdig med vasking av alle potter og beger. Et berg av plast x 4, så nå er alle pottene klare til å fylles med mye spennende! Har begynt å så - tomat, viola (små fioler), og noen stauder. Det er for tidlig å så sommerblomster, de begynner jeg med i mars. Men lobelia sår jeg også i februar, så de ligger klar! 
Egentlig så sår jeg ikke så mye "spennende" - rariteter og planter jeg vet ikke vil trives så godt på på vindhaugen min, men jeg sår favoritter! De spirer, de vokser, de er vakre og trives godt, og enkle å få til. Det er cosmos, nicotiana, rudbeckia, viola, dahlia, petunia, lobelia, malva, salvia, sommerfloks, revebjelle, og ikke minst løvemunn + noen andre, må jo prøve litt nytt også :-) I tillegg sår jeg stauder, og de kan varierer i art, men alltid hardføre sorter. Noen settes ut - i tilfelle det skulle sne litt, og noen sår jeg inne. Og så er det den spennende ventingen og kikkinga - hver morgen, på gulvet på vaskerommet. Først må jeg lete etter briller, spirene har blitt mer utydelig med tida :-)
Når det er spirer å se, så er det rett ned i kjelleren under vekstlys (vanlig lysstoffrørlampe) ganske nært plantene. Slår ikke av lyset engang! Når det er blitt litt varmere, og spirene er prikleklare, så bærer det ut i drivhuset, der prosessen fortsetter.
Har en del stiklinger av pelargonia og fuchsia som fortjener ny krukke, så det blir hagejobb neste uke! De strigla pellisene står i drivhuset nå - på undervarme.

Jeg har faktisk gjødsla i dag! Dryssa gjødsel over det nye rhododendrondbedet - det anbefalte Torheim Gartneri da vi spurte. Duk, bark...tar jo litt tid før gjødsla siger gjennom. Tulipanspirene fikk også et dryss, kanskje lukta av Helgjødsel holder rådyrene vekk - ser at de har nafset i seg toppene på tulipanspirene. Ikke noe å si ....hvis de ikke kommer igjen senere! 



Plukka fine gåsunger i går, og lyng og sneklokker og alle slags spirer er i gang, så det er ikke rart at ønsket om sne over 300 moh er sterkt hos meg! 
Vil jo ikke ødelegge skiføret for folk ennå!
Sender en varm tanke nordover og innover i landet - det blir snart vår hos dere også!


Kommentarer

  1. Herlig, Åse! Jammen har vi hatt en fantastisk dag. Jeg har startet priklingen av blodbeger og chili. I drivhuset var det opp mot 28 gr. i dag... måtte lufte litt.
    Lykke til med spiringen!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!