DA REGNET TOK OSS.....men blomster altså!

Blomstene - de står han av! Nå har vi hatt noen dager med øspøs regn og mye vind! Har lagt meg om kveldene og uffet meg over piskende regn og uling av sørvesten, med storm i kastene. Har vært engstelig for å se ut om morgenen, men det aller meste står bare og rister litt på seg, unntatt rudbeckiaene, de ligger litt langflat, akkurat i vindstretet. Men kjenner jeg dem rett, så retter de seg opp om vinden løyer. 

Jeg nekter å kalle dette været i august for høst, håper inderlig at vi får et streif av sommer igjen - og september pleier av og til å bli fin og varm. Men det er uvanlig med fire stormete ruskevær midt på sommeren, fra juni til nå.......og så den tørkesommeren i tillegg! Liker det ikke!
Syns også at alt er så tidlig, høstphlox, liljer og andre høstblomstrere. Tror det er mange som føler det slik. Hagebærene ble jo også så fort modne i år!


Det er mye fint som blomstrer uansett vær, og i steinbedet er veronika spicata Heidehind veldig fin i lag med sedum Blue Pearl og Touch Down. Har mange bed, og de skifter på å "briljere". 

Nå er det bedet mot sjøen som er vakrest, med gule Connecticut-liljer, tre sorter høstphlox, den blå blomstrer særdeles lenge. Begynner tidlig i juli. Rosene til Hansaland lyser opp bakerst. De fikk seg en knekk i tørken, men har kommet seg fint nå. Sådde noen verbena bonadensis tidlig i vår, og de står nå der med en bitteliten blomst på toppen...skaper jo litt høyde i bedet :-)
Har et fint lyngbed, som ikke blomstrer så mye nå, men med en kant av denne lave astilben, får bedet det lille ekstra. Har ikke noe navn på astilben, desverre.



Har samme problemet med den nydelige heucheraen, har så mange at navnene går i surr. Men den er utrolig fin, og har selskap med flere gentianaer og en nykjøpt hosta som jeg vet heter Fire and Ice! Gentianaene er heldigvis ikke tidlig ute, må ha noe fint i september også. Den lille hostaen om blomstrer, har jeg navnet på, men må finne det :-)


Var så heldig å vinne en svær, lekker hortensia da hagelaget fylte 20 år, og den kalles Magical Four seasons. Den har i alle fall skifta farger fra lyseblå, lime og hvitt - til rosarødt, lime og hvitt. Vet ikke om den rekker flere skift, men vi får se.
Jeg må alltid ha rudbeckia i hagen, disse sommersolhattene er bare så nydelige, og den gule fargen gjør meg glad! Men rud. Sahara kommer med fine nyanser i rust og andre nyanser i rødt og orange. 

Nå er det snart tid for å samle frø, det er alltid noen planter som er raus med frø, og der samler jeg inn. Det er litt artig å så av egne frø. Men noe må jeg kjøpe - sånn går det i runddans i dette hagebruket.
Ha en fin sensommer fortsatt, håper det blir en touch av sommer på oss alle!


















Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!