SIER DET HØYT......ønsker meg regn

Ønsker meg tre dager med regn som regner rett ned, som etter tre dager skrur seg av, og sender gode solstråler på oss igjen - for ei stund. Vi har ikke godt av bare sol, det er noe du reiser til et eller annet syden for å oppleve. Nå er det visst tvert om. Vi dro til Haugesund i 7. mai, var der ei uke, og hadde med all slags klær, behøvde bare kortbukse og tskjorte. En regnskur, og den dagen var det konfirmasjonsforberedelser, og innejobbing lell.  Likeså i Bergen uka etter, sol og pent. Da vi kom hjem til forvokst hage; akkurat likedan - en hel måned uten regn! Skummelt...her på Nordvestlandet i hvertfall!
Jeg vanner bare nyplantinger og nyplanta roser, krukker og ampler - og i drivhus og pallekarer. Blir mye vannbæring av dette "bare" også.
Ellers ser plantene ut til å klare seg bra. Jeg graver ikke i jorda, planter ikke nye vekster - og så er vi så heldige at hagen ligger mot nordvest, vi slipper den intense morgensola. 
Det er vanskelig å velge ut planter til denne epistelen, fordi det er så masse som blomstrer nå. Akeleiene er på sitt vakreste, selv om det var i overkant mange akeleie vulgaris som hadde skutt i været mens vi var vekk. De drar jeg opp der de ikke passer, noen får stå hvis de er pene i form og farge. Har mange fine sortsekte, så akeleier vil alltid finnes i hagen.
En vakker blålilla meconopsis og hvite Marit skal få representere alle de andre  lyser opp i bedene, flotte turkisblå grandis  og baylies (betonifolia). Har også
en lav rosa også, som heter m. coockeii. 
Besøkte Rolf Eides Plantesalg i Bergen, og da kunne jeg ikke la være å kjøpe denne frueskoen, en hybrid - sto ikke navn på den, desverre. Men lekker er den, håper den vil spire til våren, de er visst primadonnaer i hagen.

Knallblå campanula saxifraga fikk det tøft i bergsprekken, visnet fort i sola. Men den kommer igjen. 
Det er fint med med variegerte blader innimellom, og astrantia Sunningdale White  er et fint innslag i det grønne. 
Heuchera fins i utallige versjoner, og navnene er ikke så lett å huske. Men Blackberry Pie er den aller fineste, bildet viser ikke rett farge, som er mye dypere mørklilla.

Kunne ha lagt ut utallige bilder av plantene i hagen, men jeg håper at det ikke blir så lenge til neste gang jeg skriver - Har mest drevet med luking siden vi kom hjem, og klarte å få i jorda resten av småplantene før det ble for tørt. Hagelaget vårt fylte 20 år i går, og det var mange forberedelser med å lage en kavalkade over disse årene. Gurimalla så mye lærerikt og morsomt jeg har fått være med på gjennom disse årene, i lag med kjempekjekke damer...og en og annen mann. Meld dere inn i et hagelag, det er så mye god kunnskap der!
Men det blir ikke regn med det første, sier de som vet......


Kommentarer

  1. Hei Åse.
    Flotte bilder. Jeg sier det også. REGN. God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!