VÅREN I FULL GANG....og vårhagen leverer!

Varmt er det ikke, men det bryr ikke vårens vekster seg om! Selv om bjørka har museører nå, blir den neppe grønn før til 17. mai, tre uker senere enn i fjor. Tror våren er forsinka over hele landet....
Går stadig vekk med svarte hender, selv om jeg "bare" skal kikke litt. Har ikke fått stelt hele hagen, ikke alle rosene er klipt - men jeg har ei uke på meg til å gjøre det, pluss plante ut diverse frøplanter som er blitt så store og flotte og herdet, at de godt kan komme i jorda. fiolene er kjempefine, malvaen også, og cosmosplantene, rudbeckia, lobelia...osv.


Mange fine, men litt små stauder står ute og herder seg, tistler, lave lupiner, kongslys (2-årig) og mange flere. De fleste plantene må vente til etter 17. mai før de kommer i jorda, for vi skal tilbringe to uker i lag med våre kjære familier, til konfirmasjon i Haugesund og 17. mai Bergen. Galskap å reise bort i denne fantastiske voksetida kanskje, men med god hjelp får vi det til.
Skal være desto mer i ro hele sommeren, bare kose meg i hagen hver dag...forhåpentligvis i brukbart vær.



Primulaene koser seg uansett, de lyser opp overalt - og er bare den optimale vårblomsten.    Kuleprimula fins i mange lekre farger, er spesielt glad i de hvite, den fine rosa og den med svarte knopper,som blir mørk fiolett etterhvert.
Primula avløser hverandre med sorter helt til utpå høsten, herlig!



Har to spennende, tidligblomstrende primula, den lyseblå p. marginata og den litt mer fiolette p,. venusta. Ellers er det de lysegule riktblomstrende primula eliator, og p. amoena som ruler i bedet. Jon Moe er en hvitgul, fin sort, ser at den må deles i år. 










Var på tur til Hagemessa på Lillestrøm i år, og det ble jo med hjem en godtepose...eller en koffert (liten) med godterier. Iris, rød blåveis, saxifraga, hvit løytnantshjerte, fylt, rød primula, geranium, trillium, clematis og to juleroser. 

Min fine, "gamle" helleborus atropurpurea er helt nydelig nå, og den fylte burgunder ser jo flott ut der den står. Den enkle rosa har ikke fått seg plass ennå.




Den fylte fra kofferten står med sin ser virkelig staselig ut, men i min hage blir den nok ikke så høy.




Ikke vanlig at trollius blomstrer så tidlig som i april, men denne søte lille saken står så strålende gul på denne tida, etter blomstringa blir den dobbelt så høy!


Det blir mange akeleier i hagen i år, og den fineste kontrasten har disse to.
Sånn kunne jeg holdt på, ingen tvil om at våren er her. Denne uka skal det jobbes. Od drivhuset kunne jeg skrevet mye om, det er stappfullt!


Så tar jeg fatt etter 17. mai, muligens med godtepose fra Rolf Eide på Askøy! God vår, dere!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!