FIN START PÅ HØSTEN....det synes plantene og !

Fine, stabile dager med sol og god temperatur, en liten regnskur på kvelden eller morgenen - ganske perfekt sett fra et blomstereperspektiv. Hagearbeidet består i å klippe ned frøstander, flytte planter, dele opp, og hive de som har spredd seg nok uten å være noe særlig. Noen planter har jeg pottet om, fine å ha hvis vi skal på hagemesse til våren.
Det er en viss tilfredsstillelse å gyve løs på et bed gjennomvokst av gress og ugress, slik at de arme plantene som vokser inn virvaret ikke har en sjanse. Og det er en en grei skuring å lempe alle tustene, med diverse stauder fortsatt inni - opp i trillebåra, videre til tilhengeren i lag med masse kvist og kvas, som skal kjøres til det flotte deponiet på Varhol! Noen stauder har mistet sin glans, da er det greit å gi plass til andre vekster. Og det ble god plass til diverse rhododendron og litt vintergrønt, gleder meg til våren når de forhåpentlig blomstrer. Sommerblomstrene like over der jeg har herjet, blomstrer i alle fall overdådig.
Rudbeckia (sommersolhatt - passende navn) og rød nikotiana.




Carlina acaulis simplex - sølvtistel har endelig åpna sine sølvskimrende kroner, og humlene går fullstendig bananas oppi de nektarfylte blomstene.






Eryngium Blue Glitter (også en stikle) har en intens metallic-blå farge, også en humlemagnet. 







Og kuletistelen (echinops) har samme egenskap, høy og staselig. Den blå har blomstret av.

De to liljene jeg har som blomstrer nå er lysegule Connecticut King og røde krøll-lilja Speciosum Rubellum. De er så vakre på hver sin helt spesielle måte. 




















Rudbeckia Sahara slo til med ei gruppe herlige røde planter, sjelden sett noe så fint. Dessverre rekker de nok ikke å sette frø i høst, men de kan kjøpes :-)
Flott er også stauderudbeckia fulgides Goldsturm og sommerrudbeckia Gloriosa Daisies. 



Høstsedum Herbstfreude har endelig åpna sine nektarrike blomsterkroner, til glede for cosmos Fizzy Pink - og for oss blomstergærninger.




Og over gjerdet henger lyseblå Blue Angel, sen, vakker clematis :-) 


Det er mer rognebær i år enn jeg har sett på lenge, og kvitrogna er like full av skinnende hvite bær....hva det nå enn må bety!
Det høres ut som vi skal få milde, fine dager ennå - med litt regndryss over velgere og utvalgte blomster i krukker og bed. Godt valg!

Kommentarer

  1. Hei Åse. Mye fint som blomstrer hos deg. Her er det mye dårlig vær. Håper at det skal bli bedre utover høsten. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. Åhh, jeg kjenner at det klør i fingrene etter å komme meg ut i bedene og klippe, dele, flytte og rydde når jeg leser innlegget ditt...
    Det er nå vi kan planlegge neste sesong og det gleder jeg meg til!
    Så koselig å se sedumen din blomstre. Mine blomstrer alltid så sent at de ikke engang rekker det hvert år.
    Ha en fin kveld og godt valg :)

    SvarSlett
  3. Så mange fine blomster du har i hagen. Her er det også fortsatt en del blomster. Håper de holder stand en stund til :)

    SvarSlett
  4. Vakker høstflor hos deg. Kombinasjonen med Rudbeckia og Nicotiana var helt herlig. Så munter. Jeg har også sådd Rudbeckia Sahara. Fikk ikke blomstring i fjor, men jaggu overlevde de vinteren og ga full uttelling i år.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!