ENNÅ IKKE OVER 20....men hagen tåler det

Det gjør vi også, en fin, lag periode i juli la grunnlaget for en fin sommer. Men den siste uka har satt oss på plass - ikke for mye nyting! I dag har Han der oppe virkelig kost seg med høytrykksspyleren i vannrett positur. Har ikke opplevd maken til sommervær. Men vi fikk skvisa inn et hyggelig hagebesøk fra Straumsnes hagelag mellom rossene, med kaffen i stua først, til elingen hadde lagt seg, og under terrassen mens neste rosse gjorde seg ferdig. Kunne ikke gå til bilene uten å bli søkkvåte. Men de fikk se en hage i fin form, noen planter litt tilbakelent, men vakre farger og mangfold ennå. Utrolig hva de tåler, de gode vekstene våre :-)
I drivhuset er det litt labert, kanskje fordi det ikke blir modne fiken i år, tror jeg. Det må være den lange, kalde våren, fordi i for plukka jeg fiken fra 4. august og utover høsten. Tomatene har gitt bra fold, særlig den nye sorten Paola. Den slo til med en tomat på 350 gram, de andre var mer normal. Veldig gode - den store ble stekt i skiver.
Sådde ikke noe i pallekarmene siden vi dro på tre ukers ferie, men da jeg kom hjem, bresådde jeg reddik, og bare hakket dem ned i jorda. Har aldri hatt så fin reddik før :-) I den andre kassen strødde jeg salat- og gulrotfrø, samme metode. Der høsta jeg ei bøtte vassarve!


Selv om vinden røsker i epletreet, og det drysser småepler på plenen, så ser avlinga veldig lovende ut. Mn da må det bli en fin høst!
Til uka skal vi ta opp poteter (ser bra ut), plukke solbær og det lille som er av rips. Og snart er stikkelsbæra deilig moden. Så det blir både saft og syltetøy etterhvert :-)
Rudbeckkiene mine er så vakre og gyldne i mange nyanser, og de tåler heldigvis den vinden som er nå.


Clematis Margareth Hunt har tulla seg inn i blodbegerplanta, mulig støttekontakt i blåsten.
Vakre cosmos bøyer seg for vinden, men er like elegante for det, for en herlig plante!
 

Herlig er også den navnløse phloxen som lyser opp blant crocosmia Lucifer og rudbeckia. Blomstrer tidlig og lenge.
I år har honningrosa helena Hybrida virkelig slått til, det dufter honning i hele hagen. Sakte men sikkert kravler den oppover portalen, godt gjort ubeskytta i vind og regn!



Dammen ble skikkelig full i dag, og med den ønsker jeg og håper jeg at værvarslet slår til! Det var veldig lovende - håper det blir slik i hele hagelandet :-)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!