SKAL BARE HENTE AVISA.....og en måned med sol og iskald nordavind!

Fra stua og ned til postkassen og tilbake - rekker jeg å kverke noen, tar noen tjuver, blir svart under alle neglene, truer med forvisning og fryder meg over at akkurat den planten akkurat da blomstret for første gang. 
Dette skjer nesten hver gang jeg henter avisa, hvis det da ikke regner....noe det ikke har gjort på en måned inntil nå i helga. I tillegg har det blåst en iskald nordavind, som har gjort hagearbeid til en prøvelse. Regnet kom som bestilt!
For å forklare litt - det hender jeg ser en brunsnegle, som blir til oppdelt kompost med en gang, tjuvene på tomatplantene i drivhuset blir tatt med det samme. Kanskje vatner jeg samtidig. Må alltid grave litt rundt omkring, rufse litt rundt en nyplanting f.eks, eller nappe noe ugress. Noen planter blir truet med utvisining hvis de ikke snart blomstrer(behøver plassen), og er full av beundring når så mange stauder blomstrer i det bistre været. Det tar ofte lang tid å hente avisa, ja.
På vei til kompostbingen, går jeg forbi en herlig plante, som virkelig breier seg nå. Storkonvallen er staselig, men den må stå en plass der den kan få litt plass og ikke kveler andre planter.
 

En ny plante "spratt ut" her om dagen. Har alltid sådd malva Braveheart, liker den kjempegodt. I år sådde jeg malva Bibor Felho - den blomsten ble fin!


En annen kjempesøt staude er i sving nå, centaureum bagadensis.
 
 
 










Når jeg vandrer i hagen, går jeg alltid forbi lyngbedet, og der bølger det seg et fint belte av fioler. Nå skulle jo disse være blå, som ei lita elv. Men jeg tok feil brett, så det ble som det ble - men ganske fint, da :-)

Akeleiene er på topp nå, og tror det er 50 varianter rundt i hagen! Den aller fineste står i rosehagen og nyter godt av rosegjødslinga, husker ikke navnet. 
 




Variasjonene er store, mange som har sådd seg selv, er blitt til vanlig blå eller rosa a. vulgaris. 
                                                           Men denne er original, tror det er en a. skinneri. Den store gruppa med blå/hvite akeleier er et syn, og til stor glede for humlene.

Samler på småvokste hostaer - men jeg har flere store også.

Her står det sju forskjellige på ganske liten plass, og med sorbus recta innimellom. Den lille rogna vandrer litt i bedet, og får rosa, store bær. Blir ikke høyere.
Har også en nydelig, helt lys hosta, muligens en bølgehosta fortuneii.
                                                                      
 
Da den danske rosa takka for seg, ble den store krukka ledig - og da fant jeg denne lekre asaleaen som heter Rosa, på Slætta Hageland. Ble veldig fornøyd!
Det er så mye, mye mer som blomstrer nå, tror jeg må blogge oftere. Men har jo nesten ikke tid til å sitte ned for tida. Nå gleder meg til hagetur til Hagefestivalen på Dokka i helga, i buss med to venninner og 40 hagevenner fra Molde og distriktet. Dette kan bli dyrt! God helg!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!