MENS VI VENTER PÅ VÅREN.....og frøene spirer!

Lysere og lysere for hver dag, det er bare sne på stien i skogen, og det regner og sludder med noen solglimt innimellom. Fredag var det virkelig fint solskinn, og min kjære og jeg fabla om kaffe på terrassen når vi kom hjem fra trimturen. Ville være en fin avslutning på turen. Men vinden, ser du - den blåste friskt fra sør - ekte sønnavind. Og det vil si rett inn på terrassen, og er du svett på ryggen så setter du deg ikke ut i +3 grader og vind. Så den kaffekoppen venter vi litt med.
Hagen holder på å våkne til liv, det popper opp løkvekster overalt. Foreløpig må jeg kose meg med maleriene mine av vårens fineste.

Frøene som står på vaskeromsgulvet er det første jeg inspiserer om morgenen. På med brillene, setter meg på huk, løfter på en og en boks og sjekker hva som har spirt i løpet av natta. Tar ut de som har spirt, og gir resten en dusj. Det kan være fem potter som har spirt eller bare en. Den skal i alle fall ned i kjelleren under vekstlyset. Der står tomatene, malva, erigeron, rudbeckia, cosmos, nicotiana og flere andre sorter. Snart er det fullt opp av både stauder og sommerblomster, og på tide å prikle de som har stått lengst. Da blir det ennå fullere, og forhåpentligvis varmere i været så drivhuset kan tas i bruk.

Der er det forresten fullt av pelargonia som er klipt og stelt, og som koser seg på undervarme så lenge. Stiklinger er tatt, de står i vinduskarmen.

Så man kan si at det meste dreier seg om seg om frø og jord og planter og vær og vind for tida. Men har man den lysten og trangen i seg - så er det ikke det verste man kan ha?
Alle hagebloggerne er på samme stadium. I noen hager spirer eranthis, sneklokker og juleroser, mens andre har en meter sne ennå. Det rare er at vi ender opp på samme stadium litt utpå senvåren :-)
Håper på noen uker med tørt, fint vær og passe mye sol, da tenker jeg våren får fart på seg! Gode vårfornemmelser til hagefolket!
 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!