LERKA JUBLER HØYT I SKY......men fy så kaldt det er!

Tre grader på morgenen siden vi kom hjem fra Bergen på onsdag - og like kaldt der. Men vi fikk et par solskinnsdager også, og sola varmer godt, uansett!
Tross kaldværet har jeg brutalt satt ut alle pelargoniaene nå! De får agrylduk på om kvelden, men de får klare seg som best de kan.
Dette fordi jeg bare måtte få de store tomatplantene over i bøttene sine, de er allerede i full blomstring. Dette betyr også at noen av sommerblomstene må stå ute ...etter bare tre dagers lufting. Jeg tror det skal gå bra, fioler, kosmos og malva er tøffinger. Nå venter to dager med utplanting av både dem og andre sommerblomster som er blitt store nok. Om å gjøre å ha færrest mulig planter i drivhuset. "Lettere" for de som skal vatne! Hvorfor sånt stress, kan man spørre? Joda, vi skal ut å reise igjen, denne gangen til Haugesund og Evens konfirmasjon. Blir borte til over 17. mai, og det har vel ikke hendt en eneste gang at jeg har vært så lenge borte fra hagen midt i våren! Men vi gleder oss til å se familien igjen - og gleder oss til å komme hjem :-)
I Bergen, på Askøy, holder Eides Stauder til...og bursdagsgaven fra Peren min, var å kjøpe det jeg hadde lyst på!
Jeg har alltid hatt lyst på en magnolia, men har bare slått det fra meg, fordi lune steder i vår hage er mangelvare. Men der sto de, bitte små og søte og blunket til meg. Akkurat passe til å rommes i bagasjerommet.....så nå har jeg en magnolia stellata i min hage!
Rolf Eide har sans for primula, og med hjem ble tre Belarina-primulaer, en mørk rosa, en lyslys gul og en dyp rød som heter Valentine. Disse er frodige og fylte, og det blir spennende å se om de trives hos oss. Fant også en rød, flott hagenøkleblom, som jeg forgjeves har forsøkt å så. Får prøve å ta frø av denne.




Med hjem ble også tre nydelige juleroser, en hvit halvfylt og to med doble roser med røde prikker inni. Ga bort en, de to andre skal glede oss framover.

Den fineste primulaen jeg fant, er nok den irske mørkbladede "Dumcliff", den var helt spesiell og lekker!
I bedene er alt i rute, trass i kalde netter - kan se fra dag til dag hvordan staudene vokser.


Er veldig fornøyd fordi begge trilliumene mine har vist seg, og pumilusen får minst to blomster :-)
Så får vi spent vente og se hvor mye de vokser på ti dager, disse velsigna herlige staudene. Utrolig mange lerker og humler for tida - våren er bare lekker, dere!

Kommentarer

  1. Du er sannelig tøff som setter sommerblomstene ut nå, men må man så må man. Håper det går bra.
    Vi har hatt frostnetter fram til nå, så vi får nok smyge oss rundt i drivhuset litt til, for alt blir større og det er mer som skal inn.
    Spennende å se om det blir blir med flere planter hjem på neste tur.Primulaene var virkelig søte,særlig den med mørke blader.
    Ellers kommer våre trillium også, jeg er like spent hvert år,
    Nyt hagelivet før neste tur.:-))
    Eirin

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!