OKTOBERSYSLER.......og nå er det frø som gjelder!

Akkurat nå skinner sola mellom mørke skyer, fulle av regn - helt mørkegrått borte på Sunnmøre og innover mot Molde. I morgen har jeg planer om å plante resten av løkene, onsdag vil jeg vaske og rydde i drivhuset - torsdag rake opp alt løvet som ikke blåste vekk under stormen, blande det med komposten som gubben forhåpentlig tar ut av den gamle kompostbingen, og legge det klart til frosten kommer. Da skal det ut på rosene, som nistepakke til våren.
Men alle disse planene er litt avhengig av brukbart vær - jeg får ikke til å jobbe i hagen i pøsregn! Plan B er å gå gjennom alle frøposene, sortere, kaste, og få litt system. Og jeg skal se over ALLE navnepinnene, sortere, kaste og putte i poser med navn på. Og jeg skal vaske potter, gjorde det i fjor på denne tida - mye kjekkere å starte med rene potter til våren!

Jeg skal binde sammen noen roser - venter og håper alltid på bra snevinter, men.... Sist det falt mye sne, glemte jeg å binde rosene, og det ble noe greinbrekk. Først en halv meter sne, så mildvær og regn - det blir ganske tungt, det!


Sylta gresskar i fjor høst, og sådde noen av de fine frøene. Det resulterte i fire SMÅ, men "yndige" gresskar, som ble bordpynt. Ikke særlig kjøttfulle, men artig å prøve likevel. 
Vi har hatt ei diger gran på nordsida, som svaiet urovekkende i stormene etterhvert som den bare ble større og større. Nå er den historie, og landa med et kontrollert brak i bedet ved veien. Mitt fine sargentepletre gikk dukken, men skal kjøpe nytt, ellers klarte vekstene seg bra, som fikk monsteret over seg!
Var i Bergen (og Haugesund) i høstferien, og i Bergen trosset vi fossregnet og dro ut på Askøy, til Eides Stauder! Akkurat der og da ble det ganske oppholdsvær, og jeg fikk meg ei fin omvisning i de kjempefine omgivelsene. Rolf Eide har bygd opp et enestående fint gartneri, med aaaaltfor mye fint! Jeg kjøpte diverse vårlyng, limefarget krekling, hebe, en sommerlyng og en liten bunndekker. Det ble veldig fint i "mellomrommet", der det til våren også skal plantes to dvergkrypfuruer.


Det er lite som blomstre i hagen nå....ei rose her og ei der. Men jeg har tre nydelig asters som lyser opp. En super høstvekst!
 


Skal kose meg med litt frøsøking utover høsten, kanskje det er noe nytt som passer i hagen vår. Nå regner det igjen - lurer på om det blir plan B i morgen?
Ser på Hageglade at noen har snedekke og andre har overdådig blomstring - Hage er mangfoldig - ha en god høst uansett :-)

Kommentarer

  1. Så fine høstasters du har! Og en nydelig limefarget krekling.Så godt å ha hageplanene klare. Høsten er en fin tid med mange glade sysler da også. Ikke alltid jeg får gjort det jeg har satt meg fore, men planer har jeg :-). Ha en fortsatt flott høst!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!