VARME HØSTFARGER....og enda er det sommer!

Føler det slik, ja - når det er 17 grader og overskya vær - på 700 meters høyde! Det vil si - det var strengt tatt litt kaldere på toppen av Skalten, såpass at vi frøys på fingran på vei ned! Men det var 17 grader i Bud, og det er bare deilig!
Skalten - med sine uendelige sikksakk-veier oppover fjellsida....ikke så spennende, men utrolig fint på toppen! Så vi var veldig fornøyd da vi kom ned!

Fornøyd med hagen for tida er jeg også! Fargene er dypere og sterkere enn om sommeren. Mye er avblomstra, men jeg passe hele tida på å klippe vekk frøstander, og luker vekk det som er brunt og vissent. Da kommer alle de fine høstblomstene til sin rett. Rudbeckiaene mine er strålende flotte i år, med ulike farger i gult og gyllent og forskjellige fasonger.

Finest er nok den nyeste jeg har sådd, Prarie Sun. Har ellers Maroccan Sun, Cappucino, Goldilocks, Rustic Dwarf og Toto. 
Klematisene mine har vært fine i år.Jeg tror Niobe har strøket med hver vår, men den sniker seg alltid opp på berget med sine lekre fløyelsblomster!

Den sitrongule lilja, Connecticut King har virkelig "slått ut håret" i år. Tror jeg må skaffe meg noen flere asiatiske liljer som blomstrer på denne tida. 

Da vi var i Italia i fjor høst, plukket jeg nyper fra tre forskjellige lave roser som sto langs oppkjørselen opp til gården vi bodde på. Tørket og sådde dem i høst, og nå glitrer de tre små plantene med tre ulike roser! En med tettfylt, lekre lys rosa blomster, en med litt åpnere sterk rosa blomster, og en med nesten enkle skarp rosa blomster(ikke foto)! Veldig artig å få dem til, håper bare de tåler overvintring i drivhuset. Får passe ekstra godt på dem!


Det er så fint å start morgenen med å stå å glane ut på hagen, enten fra terrassen, eller i vinduet. Gleder meg da til en mårrarunde - må hilse på alle sammen! Har begynt å flytte på noen planter, og spar vekk noen - for godt!
Sånn må det bli, noe vokser seg så svært at det kveler sine naboer. Og så har jeg for mange av noen helt like....det er jo ikke nødvendig, da.
Håper høsten blir fin over hele landet, god hageuke!

Kommentarer

  1. Her var det ildfulle og varme farger. Treffer meg midt i blomsterhjertet:) Noen flotte duse pasteller også. Godt å ha litt blanding av farger.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!