ELLEVILL INNGANG TIL HØSTEN.....og vi har alle høstgledene i vente :-)

I morgen skriver vi 1. september...og det høst - på papiret. Men når vi går på fjellet i shorts og den minste trøya, og den eldste pensjonisten avslutter med et bad nedi Kippersundet - (og den yngste pensjonisten angrer på at hun ikke ble med) - da er det litt vanskelig å ta innover seg at det går mot kaldere tider. Ser at bjørka begynner å bli gul, tyttebæra er plukka, og det bugner av sopp for de som har den trangen!
Verandautsikten vår viser et fargerikt skue ennå, Ritausma - rosa har begynt å blomstre igjen, og Hansaland holder koken, sikkert til oktober! 







Er så fornøyd med at crocosmia Lucifer og motbretia Princess har overvintra og står og stråler med lekker rød farge midt i bedet.

Rhod. camchaticum har også sin andre blomstring, nydelige sterkt rosa, store blomster. Et funn for fjellhagen!





I det gule bedet er det livlig, de forskjellige rudbeckiaene lyser opp, blomstrer veldig lenge, og er utrolig fine i buketter. Prairie Sun er nok blitt en favoritt, både for meg og for de nydelige Admiral-sommerfuglene som svirrer rundt i hagen for tida.
En sen nellik (dianthus sibirica, tror jeg)er også en av mine yndlingsplanter, den legger seg så fint over den blå benken - hvert eneste år!





Høstanemoner har jeg hatt problemer med å får til. Men nå står faktisk Pretty Lady Susan med lekre blomster - jippi - og anemone Pamina har knopper! Hører jo at "alle" sier at høstanemoner sprer seg slik, men den lukejobben tar jeg!











En som ikke sprer seg, men blir bare større og finere for hvert år, er høstbergknappen Purple Emperor. Det fins andre røde sorter også, tror jeg må skaffe meg noen flere!

Forresten har jeg visst ikke plass til noen flere planter, sies det på nært hold, men det er  utrolig hva litt opprydding her og der fører med seg av bar jord. Merkelig at slike jordflekker skal være så dyrebare :-D
Nyt høsten, hagefolk - den kan bli lekker!

Kommentarer

  1. Så mange flotte farger i hagen din. Prairie sun var vakker og jeg hadde gjerne latt den høstanemonen spre seg villig her i min hage. Elsker anemoner men har enda ikke kommet så langt at de har fått en plass hos meg.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!