HVER DAG ER EN BLOMSTERGLEDE.....og nå begynner rosene å komme

Rosarie del`Hay har startet sin vakre sesong, det er en rugosa med dyp rød farge og nydelig duft. Klarer storm og saltdrev, og er bare fin. Ritausma er en annen rugosa, med fine kremfargete blomster som er rosa i midten. Andre flotte rugosaer jeg har er Agnes, lys gul, Jens Munk, lysere rosa, Piretta, store mørk rosa blomster, Rotes Meer, fin og rosa og Moje Hammerberg, litt lavere enn Hansa, sterk og med fine blomster. 
Alle disse dufter godt! Og det fins flere - de er noen tøffinger, alle sammen!


Det fins også hvite rugosaer med flotte, fylte blomster som Henry Hudson.
Også Louise Bugnet blomstrer med sine lekre hvite blomster, og har utsøkte røde knopper. Santana, klatrerosa i drivhusveggen er tidlig ute med sine fløyelsrøde roser.
Masse roser følger etter disse, men de kan godt vente litt, for det er bare midten av juni ennå! Her i strøket skal rosene blomstre i juli vanligvis.







Vet ikke hvor tidlig det er for klematis Nelly Moser, men den lyser virkelig opp med tefatstore skjønne blomster. En fryd for øyet!

Riddersporen min er en juvel i hagen. Den ble sådd som delpinium inconspicum i 2009, og blir bare finere og finere. Den blomstrer allerede i mai, og holder på hele sesongen. Blir ikke så høy, heller.

Det kryr av akeleier i alle fasonger og farger - men kanskje de hvite er de aller lekreste? Eller de "tusen" lyseblå ballerinaene i rosebedet? Eller den lakserosa.....


















Ei nydelig sammenplanting ble mørke fantastiske heuchera Black Berry Pie og sedum Elsie Heugh.

Sammen er de lekre som få, mine primula bullesiana, japonica og pulverulenta
(den mørke med "melis" på stenglene) Blomstringen i dette primulabedet foregår til langt på høsten. Det er en veldig anvendelig plante, primulaen :-)

Alt er tidlig i år, og årets første jordbær kom faktisk 10. juni, nesten sjokkert måtte jeg bare spise den - med andakt!
Arbeidet i hagen består for det meste av luking og rydding, men i morgen skal jeg få min kjære til å hjelpe meg med et aldri så lite rosebed nede ved veien. Dro på Slætta for å kjøpe netting til å ha over jordbærene, og endte opp med fire roser og en lys gul asalea som hete Annecken. Ja, åsså en liten geranium...og en japansk myrt. Halv pris på rosene - må jeg presisere!
Det er livsfarlig å besøke Slætta - men hanpensjonisten ville jo absolutt ha meg med.......så da så!
Nyt dagene, selv om de kan bli litt kjølige framover. Evt. regn trenger vi!

Kommentarer

  1. Du å du... Åse! Så mye fint som blomstrer hos deg! Synd med det strie regnet som kom nå og legger det meste flatt, men sånn er det med dette hagelivet. Ha en fin midtsommer!

    SvarSlett
  2. Vakkert, vakkert, vakkert!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!