DET VAR DET JEG VISSTE....det kommer alltid en vinter

Selv etter over to måneder med tørt, mildt og vårlig vær! Noe som selvfølgelig har satt fart i alle vårplantene - skjønner dem godt, stakk jo sjøl hodet ut i sola så snart ho viste seg! Men nå - nå sprutregner det, over de fem cm med sne som kom i natt. I og for seg er jo det bra, da forsvinner sneen - men så er det det at det er meldt ganske kaldt uti uka som kommer, og da hadde det vært bedre med et snelag. Det er bare å erkjenne at det blir aldri som jeg vil, dette været.

Hagen er stappfull av krokus i alle nyanser, men jeg er redd de ikke kommer lenger enn denne vakre gruppa av skinnende hvite krokus. Tror alle vil kollapse av regn og sne, og da får vi vente til neste år....Dette er vi jo vant med, men blir aldr vant - når du vet hvor utrolig vakkert det er med  tepper av krokus i full sol!

I drivhuset er det trangt om plassen så lenge pellisene må stå inne på varme. Tør ikke flytte dem til andre sida før den kuldeperioden er over. Nå har jeg agrylduk klar til ekstra beskyttelse. Prikler det som må prikles, de småplantene får ta til takke med vekstlyset i kjelleren så lenge.


Småfuglene får full service igjen, og en stor flokk stær tar grådig for seg, i lag med gulspurver og gråspurver, og en fargerik flaggspett. Tjelden har trillet og bliipet nedi Kippersundet ei ukes tid, tror ikke han har det så trivelig nå...

Rundt om i vårt lange land, er det utrolig store forskjeller i snemengde, temperaturer og vårfornemmelser - det vises ganske klart i blogger, Hageglade og andre hagemedier. Mens jeg på min forblåste haug ser at påskeliljene har knopper - så er de allerede utsprunget en plass der sør. Og mens min venninne på Sunnmøre er bange for sine blomstrende rhododendron - håper jeg at mine har overlevd tørken....har ikke vært flink å vanne! Får skylde på armen, som forresten blir bedre for hver dag! -Skriver som bare det med begge to nå:-)





 Og det er da vårblomstring hos meg tross mine "klager"! Og det blir vår etter vinter!

Kommentarer

  1. Ja, snø kommer og snø kommer til å forsvinne. Håper krokusene dine får en ny sjanse!

    SvarSlett
  2. Æsj... det er skikkelig unødvendig med snø på denne tida! Men det kommer en ny vår og forhåpentligvis går det bra for de fleste plantene. Ha ei fin uke Åse, tenker vi sees den 2.april :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!