JER BLIR SÅ GLAAA NÅR SOLEN SKINNER, sommervarme selv i tåke

Tåka kom nemlig virvlende rundt hagen på haugen i dag tidlig. Men sola skinte på en måte akkurat på haugen, slik at jeg kunne nyte frokost og ei lang lukeøkt i solliv og shorts. Milevidt fra forrige blogg der regnet strømmet og vinden ulte. 
Vi har hatt feriegjester i to uker, de siste dro i går - og tror dere ikke bestefar fikk seg en tur til Norway Cup! Han var sjåfør for Elin, Hanne, Andre og Sevrin - som de plukket opp på Åndalsnes.  
Jeg har som sagt jobba i hagen - men tok en times sykkeltur til Tornes for å se ei utstilling i 12-tida, før ei ny lukeøkt. Det er fortsatt varmt ute, men litt regn. Bare fint med noen regnskurer for plantene, de var ganske tørre. Torsdag kommer finværet tilbake!
Det er utrolig hvordan hagen forandrer seg når avblomstrede spir og visne blader, ugress og annet uønska rusk blir fjerna. Det er haug på kompostbingen, håper den synker litt sammen før neste luking, har halve hagen igjen.

Rosene er finere enn noen gang, og det dufter så utrolig godt når jeg beveger med rundt omkring. 




Hansaland dufter ikke så mye, men tar igjen på blomsterprakten. Her i selskap med Rosarie delHay - som dufter utrolig godt, likeså Charles de Mills. Ritausma dufter godt, kanskje litt emmen.
Madam Plantier er så skinnende hvit og velduftende at jeg må anbefale den på det varmeste, og et pluss er den søt røde knoppen!

Alle plantene er riktig fine, forresten, men ganske høye i år. En som er ekstra fin er veronika Knallblau, har en utrolig fin blåfarge!

Bishops Children kom med en fin rød blomst, den skal jeg ta vare på, og kanskje få til neste år. 

Har en nydelig, strålende gul plante med grågrønt bladverk som jeg er veldig glad i, som heter ullblad - eriophyllum lanatum. Den vokser som ei rund tue, som kan bli stor etterhvert, men da er det bare å dele. 

"Alle" viser bilder av de mest fantastiske iriser jeg har sett, men jeg syns faktisk at min hvite vanlige er ganske lekker.





















Og ringblomster er til å bli veldig glad i. Hjemmefra er den et godt minne når mamma gikk på torget og kjøpte en stor bukett ringblomster som dufta søtt og godt og som lyste opp på bordet. Og så er den jo nyttig også!
Hosta i krukke er praktisk, og i år blir denne, som jeg ikke vet navnet på - ekstra fin med masse blomster.
Sommerens besøk lekte masse ved dammen, og gamlebåten var like mye i bruk som den nye, fjernstyrte! 
De fikk en uke regn og en uke sol, og det ble soving i telt og springing på nyslått plen, trapes i bjørka, bålpanne og mashmallows, og leting etter søte markjordbær "overalt" - og store bær i radene. 
Enda har vi sensommermåneden igjen å nyte, håper det blir mange varme sommerkvelder på terrassen med rose- og kaprifolduft i nesen! 

Henry Martin



Kommentarer

  1. For et stemningsfullt innlegg! Skal si du er i farta, sykler langt, luker masse - og rydder bed. God innsats!! Ikke rart det er så fint hos deg, og du har nydelige foto. Fantastisk bilde av Madam Plantier. Håper mitt eksemplar etterhvert blir like fin.

    SvarSlett
  2. Jeg er så enig med deg, irisene dine er helt nydelige! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!