HES SOM EI KRÅKE, skulle bare......

Skulle bare så de siste grønnsakene, før jeg ga meg for kvelden. Men den lumske nordavinden smøg seg inn i mellomrommet mellom buksa og trøya, og blafret rundt den vide halsåpninga. Bare litt til, sa ho! Resultatet ble sår hals og stemmetap - i år også :-/
Men godt innpakka, fikk jeg rydda et par bed på fredag, nå har jeg "bare" Kåre Magne-bedene igjen. Da er runden gjort, og mens jeg venter på at ugresset skal komme igjen, er det tid for å gjødsle rosene på nytt. Nå med hønsegjødsel-te. Det ordet så helt snodig ut, så det ble et lite mellomrom der!
Vi gikk en tur på kyststien i regnværet, og det gjorde godt, er så herlig å vandre på tørre, myke stier. Ble ikke løping i dag, men ble svett likevel!
Avdanka løvetann og nusselig skogstjerne fyller skogbunnen. Grantrærne - fra de 10 cm høye til de svære, har kledt seg med lekre, lysegrønne, myke spirer, og det er eneste gangen jeg syns de er fine! Grønnfargen er lik bregneskogen som ruller seg opp langs stien, og overalt står det planter "på vent". Dessverre blir lyngblomstringa dårlig i år, tror jeg - når jeg ser de brune tustene bortetter. Men de tar seg sikker opp igjen.
I hagen trosser plantene tungt regn og laber temperatur, og skjønnheter dukker opp stadig vekk.

De hvite valmuene har samme farge som vakre, kremgule rhododendron Flava. 

Mec. grandis begynner å bli riktig staselig - i år også. Dette er de ekte, gamle grandisen som jeg fikk tak i hos avdøde blomstermannen Jevningen i Tromsø. Han satte hetter på dem han ville ta frø av, slik at de ikke skulle bli påvirket av naboene - de andre meconopsisene, altså.

Jeg venter også på mec. Hensol Violet, første gang den blomstret, fikk jeg nesten sjokk, hadde ikke sett den i blomst før!



Akeleiene dukker som vanlig opp overalt, og det får de lov til. Etter blomstring klipper jeg stilkene (hvis jeg ikke vil ha frø), og da er bladverket pent og ryddig resten av sesongen. Favoritten blant akeleiene nå, er den brokbladete Silver Edge, alt opp av frø for noen år siden. Den har sporeløse, lys blå blomster, og er veldig dekorativ.



Fant også en  artig, stripete akeleie, en typisk "kom som du er"







Har to akeleie glandulosa, den ene helt blå, og den andre med tilleggsnavn var. jucunda (vårakeleie) De er bare helt herlige! Store, himmelblå blomster som gjerne peker nesen oppover.





Trolliusene fortsetter å komme, den ene sorten etter den andre. Syns de er skjønne og livgivende med de gule fargene i mange nyanser. Alabaster har ikke kommet i blomst ennå, men denne sitrongule og den mørk oransje undrestreker hva jeg mener.



De retter seg opp etter regnvær, og bringer sola inn i hagen, uansett!
La oss håpe at uka som kommer får både oss og plantene til å løfte ansiktene våre mot sola. Og hvis noen skulle ha en lite ekstra bit av hosta June, ville jeg bli veldig glad om jeg fikk kjøpe. Den jeg kjøpte, bare råtnet helt plutselig. 
Ha ei fin hageuke!

Kommentarer

  1. Så mye fint du har i hagen din.

    SvarSlett
  2. Så nydelige bilder! Herlig farge på dine valmuesøstre, de står tydeligvis i passe sur jord til å få den helt rette blåfarge-nyansen. Og så mange du har! Et fantastisk syn. Skjønner godt du fikk et behagelig sjokk av den lilla! Den var tøff, og gjorde litt av seg, det er jo alltid gøy.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!