NÅ SLIPPER HAN TAKET, VINTEREN, og persjonisten trosser enhver regnbyge!

Han iførte seg vanntette uteklær (helt frivillig), og ga seg til å rydde og rake vekk haugene jeg etterlater meg, mens regnet pøste ned, og vinden tok tak! Etter hvert oppdaga han at kjeledressen han hadde under, ikke hadde vanntette bein! Så han var gjennomblaut nedentil da han ga seg! 

Nå i helga har været vært helt motsatt, mest skya, men ikke vind og med spiseutetemperatur.


Et lenge planlagt prosjekt ble satt i gang - ny damduk og drenering av dambedet. Det krever jo at ho sjøl måtte til med spade og "ikke trø der og der, for å redde det som skulle reddes før "spadedyret" kom!
Det ble gjort grundig arbeid, og nå er bedet fint og jevnt - og jeg har jo fått god plass :-)




I drivhuset vokser det uansett vær, og en hel del planter har fått større potter. Siden jeg ikke regner med utplanting før etter 17. mai, så hadde jeg ikke hjerte til å la plantene tynes i bittesmå potter! For å få plass, måtte jeg plante ferdig i hengekurvene mine, og det var ikke så dumt, det! De skal jo fylles før eller siden, uansett, og demed fikk jeg mer plass på benken.


Staudene jeg har kjøpt, og rosene - satte jeg ut forrige uke, de klarer seg helt fint, de. Kjøpte en geranium hos Jostein som heter Blue Blood, den var lekker, og så klart jeg måtte finne ut om den blir som på bildet! Tilogmed blå pris!

Jeg kjøpte også en "Fourberry", som skal være fin til alle årstider! Mon det, men den hørtes så spennende ut, at den skal få pryde ei fin "betongkrukke" i første omgang.Høres nesten for god til å være sann...vi får gi den en sjanse!

Kaldkomposten er tømt, og det ble fem lass med flott vare! Høyre bingens innhold ble flyttet til venstre binge, hvor den skal ligge et år til og godgjøre seg.
I bedene skjer det noe hele tida. Selv om det har vært vått og bikkjekaldt (hvorfor heter det egentlig det?) i lang tid, så dukker de tøffeste blomstene og spirene opp!  Jeg har endelig fått begynt med fjerning av fjorårets visne levninger, og det er deilig å se et rydda bed med mange muligheter.
En del av etasje -primulaene råtna i vinter, og flere roser takker nok for seg, men det er hyggelig mye som kommer! 





Den mørkeste kuleprimulaen har åpna seg, og likeså den mest rosa-rosa. En ukjent lakserosa liten primula lyser veldig opp, og mine Harmony-iris blomstrer, alle som en!



















Nå skal jeg sette meg ned med Dragland Planteskoles roseliste, og se etter noen tøffinger som kan erstatte de rosene som takka for seg.
Ikke alle roser er like velkomne, og endelig - ved hjelp av en hel formiddag forrige lørdag, klarte jeg å fjerne rubbel og bit av ei svær ugressrugosabusk. Gjorde ikke så mye mer den dagen, for å si det sånn. Men jeg klarte det!
Jeg har kjøpt to nye helleborus,( juleroser) Double Ellen Picotee og Double Ellen Red, men de kommer nok ikke i blomst i år. Men det gjør min ukjente, nydelige julerose - med et vell av blomster - år etter år. Det kaller jeg en perfekt plante for min hage.

Plukka inn vårens første påskeliljer i dag. Det blir nok storblomstring til pinse i år. Bjørka er like bar, men med den lovede temperaturstigninga, kan vi kanskje se lysegrønn bjørk til 17. mai.
Ha en fin vårdag i hagen, måtte de bli mange framover!





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!