16 ASTERIX - 4 TROLL......

16. mai satte jeg poteter, det skal bli kjekt med vinterforsyning! Men - jeg tror kanskje at det blir en liten høstsmak. Artig å prøve, og i år skal jeg dyrke resten av vinterforsyninga i pallekarmer:-) Reddiken er snart klar, og fire små - bittesmå salatplanter. Anleggsgartneren min får nok hjelpe meg med å lage til den grønnsakshagen. Kommer ikke til å dyrke kålhoder og blomkål, men litt gulrot, litt rødbeter, noen purrer, salat, reddik, litt urter - og en eller to grønnkål. Eller det jeg får plass til :-)
Det fine sommerværet har virkelig satt fart i veksten, det gror så du ser det fra dag til dag. Har tilbrakt mange timer ute de siste dagene, og brunfargen er på vei!

Steinbyggeren min legger puslespill med umulige steiner, går rundt på tomta og leter til han finner akkurat den steinen som mangler! Fint blir det uansett! Hittil har han drenert bed og plen, planta hekk, bygd steinkanter i rosebedet, lagt puslespill, som jeg sa, og hjulpet til med storarbeidet som naboen og vi har begynt på. Det blir bra, ganske stor forandring ved veien! Og han liker det!

Tulipanene blomstrer, selv om de røde og gule Trumf-tulipanene IKKE blomstret til 17. mai i år! 
Vakre Spring Green brer ut sine fylte kronblader, og har fått selskap av Flair i rødt og gult. General de Wet kommer villig igjen år etter år, og dufter nydelig. 











Den fylte hvitveisen danner store tepper, og trolliusene (ballblom) blomstrer en etter en. 
Trollius laxus er veldig tidlig, og har sjelden vært så fin som nå. Den gule er jeg ikke sikker på hva heter, men den er nydelig og veldig blomstervillig. 


















Carmen, en favoritt rhododendron, blomstrer for fullt - den anbefaler jeg sterkt. De mørkerøde, voksaktige blomstene er strålende vakre og kommer i masser.





















Hvite kuleprimula og geranium Purple Haze skaper en fin kontrast i bedet, og vesle pulsatilla turchestanica har en stor, lekker blomst som åpner seg mot sola !







Det ser ut til å bli en trivelig sommer, med alt det gode vi har i vente. At blåbærlyngen i Moldemarka var temmelig brunsvidd, er ikke så bra - men det var mye blomster der lyngen var fin! Så vi kan jo håpe. 
Håper også på mange fine forsommerdager - for alle hagere!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!

LITT FØR 17. MAI....dårlig vær i vente!