KONTRASTENES MÅNED.....men det ER vår

Fredag vasket persjonisten og jeg huset grundig etter påskebesøkets herjinger (spøk), og vaskemaskinen sa takk for seg for ei stund (ikke spøk). Det er snakk om ei drivreim, så vi satser på at reparatøren kommer til uka! Det ble lunsj på terrassen, og mens Per jobba på banen, hadde jeg meg en flott fjelltur. Etterpå gikk jeg rundt og fotograferte de første glade krokusene som skikkelig lyste mot sola. Endelig snefritt og vårblomstring!

Crocus minimus - tidligste




Husker ikke navnet på denne, også veldig tidlig


Fine rosetter av hvit mesonopsis


Sjokket var derfor stort da jeg sto opp neste morgen. Det begynte å sne om kvelden, og Per dro på banen kl. 06.00 for å sjekke om det gikk an å ha turnering. Da han kom hjem i ni-tida, kom han seg ikke inn i oppkjørselen, for været var mildest talt uhyre fælt! Det stormet og snødde som besett, ikke et vindu kunne du se ut av, og det var et kov uten like.
Alts, i fjor  -i dag kom det 30 cm nysne, og flere omganger med sne de følgende dagene - men den dalte snilt og pent ned, og la seg flatt, ikke i tette fokkdyner overalt. Og siden det var påske da, var det gøy for besøkelsene vår!


Sånn så det ut ute....




og sånn så det ut inne...godt og varmt under plasthusene



Jeg måtte ta på meg lange støvletter og grynne meg ut i drivhuset. Bortsett fra at et par brett med nyplantede småplanter hadde ramla ned fra hengehyllene og opp i rosekrukkene, så levde hele gjengen! Tenkte ikke på at den kraftige vinden ville slamre med platene og dytte på brettene. Jeg fikk redda det meste, og rydda opp, og vanna litt og småprata litt med de småfrosne små. Tomatplantene sto uten dekke, men så helt flotte ut. De må faktisk ha større potter igjen snart.

Måtte lufte litt, og det ser ikke ut til at hverken tomat, t.v. eller andre har lidd noen nød.

Da det ble høst i fjor, kom det flere fikner på "treet", og nå vokser de, samtidig med at nye små anlegg viser seg som små vorter på stammene. Artig plante. Kiwien vokser og vokser, og nå blir det spennende om den setter frukt!







Fjorårets  fikner, 4-5 cm store








                                                                       Mini kiwi Issai








Basilikum, timian og persille og etpar små rosmarinplanter vokser også fint, og jeg potta noe av basilikumen i ei potte for å ha i kjøkkenvinduet nå. Den liker varme og mye vann


Agurk og miniagurk koser seg i større potter, i det hele tatt så ser det frodig ut i det lille huset på bakken, og jeg koser meg inni der, selv om sneen laver ned.
Det blir vår snart, og selv om det var museører på bjørka 5. april i fjor, så holdt vi på å regne vekk da. Nå har vi masse sol å kose oss med!
Ha ei fin våruke, hvor du enn er på plantestadiet :-)

Kommentarer

  1. Ja, man må nok belage seg på både det ene og det andre i april måned. Men i drivhuset ditt ser det ut som plantene stortrives! Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Hei. ja, jammen kom det snø her også. Ser veldig vårleg og flott ut i drivhuset ditt då. Godt plantene der klarer seg gjennom aprilsnøen. ha det godt.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

VÅREN HAR STARTA...etter heftig vårvinter

PRØVER Å VÆRE POSITIV...men juni starter som mai!

SNART OKTOBER....men ennå blomstrer det!